Wat doen kinderen op scouting?

Onze dochter wil graag op scouting. Wij zelf weten niet precies wat kinderen hier leren, en in onze omgeving is er ook niemand die hier ervaring mee heeft.
Kunnen jullie ons vertellen wat ze hier gaat doen, en gaat leren? Voor wat voor "type"kind is dit een geschikte aktiviteit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
8.7K

Het beste antwoord

Het ligt een beetje aan de leeftijd (en aan de scoutinggroep en haar mogelijkheden) welke activiteiten precies gedaan worden, maar bij de jongere kinderen heeft (buiten) spelen, creatieve bezigheden, hutten bouwen, en gezamenlijke grote spelen de nadruk. Als ze wat ouder zijn, komen er steeds meer echte scoutingvardigheden bij als pionieren en knopen en kampeervaardigheden.

Het is vooral heel geschikt voor drukke kinderen die graag buiten zijn en vele energie kwijtmoeten, maar ook voor kinderen die juist wat meer gestimuleerd moeten worden kan scouting een goede leerschool zijn. Het competitie-element en de discipline zijn eigenlijk voor het overgrote deel verdwenen, wat soms wel jammer is, maar de scouting wel voor vele kinderen wat laagdrempeliger maakt.

Neem in elk geval contact op met de plaatselijke scoutingvereniging(en), en laat haar een paar keer vrijblijvend meedraaien (als ze geen al te lange wachtlijst hebben). Het mooist is een scoutingvereniging die het clubhuis echt buiten of in de buurt van een bos heeft.

Scouting is an sich een goedkope hobby / sport, maar de kampen worden in de loop van de jaren wel steeds kostbaarder, en uiteindelijk drááit scouting om het kamperen / de kampen, dus daar niet aan meedoen is eigenlijk geen optie. Realiseer je dat terdege. Voor de Bevers (jongste kinderen tot 7 jaar) praat je over een paar euro voor een nachtje op het clubhuis, maar de zomerkampen van de Explorers in het buitenland kunnen in de honderden euro's lopen (al is het wel ook de bedoeling dat ze een deel van dat geld zelf bij elkaar scharrelen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hier vind je alle informatie over de scouting
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldig, het is geschikt voor alle kinderen, er is geen onderscheid onderling, vandaar het "uniform" in de vorm van sweater of blouse.
Je leert om met en in een groepje te samenwerken, respect voor elkaar en voor de natuur, zelfstandigheid, je mag er jezelf zijn!!! Kortom: ieder kind zou hier naar toe moeten kunnen gaan.
Mijn kinderen hebben het met veel plezier mogen beleven en zelf ben ik jarenlang leiding geweest. Wat een leuk team hadden we en dus leuke programma's voor onze kinderen. Echt super super super!!!
Ga gewoon eens langs bij een vereniging in de buurt, altijd welkom. Bel van tevoren en vraag of je dochter eens mee mag kijken, en wieweet jijzelf als ouder ook?
Houd er wel rekening mee dat er natuulijk onderling verschillen zijn in vereniging maar dat heb je bij voetbal ook.
Ga het gewoon zelf eens ervaren!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dochter wilde heel graag bij de scouting, maar wij waren wel wat sceptisch. Vooral mijn wederhelft vond dat gedoe met het tenue en de badges heel erg "militair".

Uiteindelijk valt het best mee. Bij ons bij de scouting werken ze met gemengde groepen. Maar sommige scoutings hebben alleen de jongste groep kinderen gemengd. Mijn dochter zit bij de bevers (5-7 jaar) en daar doen ze veel spelletjes knutselen, wandelen in het bos, naar de speeltuin, zingen en dansen. En natuurlijk het hoogtepunt namelijk het kamp. Elk jaar een keer of twee lekker weg met de scouting.

Kinderen die bij de scouting zich thuis voelen zijn over het algemeen avontuurlijk en wat stoerder. Zo'n kind dat het niet erg vindt om vies te worden en dat tegen een stootje kan. Het is meestal een erg actieve avond. En dat gedoe met de badges en de officiële afleggen van de eed en zo, ach dat overleven pappa en mamma best ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zoontje gaat ook naar scouting. Hij vind het hardstikke leuk. Ze doen er van alles, speurtochten, verstoppertje, tikkertje, educatieve spelletjes, er wordt ze van alles bijgebracht en ze zijn lekker bezig in de buitenlucht. Ook wordt ze respekt voor de natuur bijgebracht. In principe is het voor alle kinderen geschikt. Zelf heb ik het vroeger ook gedaan en kijk eens wat een flinke vent ik ben geworden.
Ze worden er zeker niet slechter van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HAHAHAH Een flinke vent hoor! Je kunt ook tegen thrillers +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ik meen het nog ook ... :)))
De jongere kinderen inderdaad spelletjes, kamperen etc.
Een wat introverter kind kan het, herinner ik mij, wat lastig hebben omdat er heel veel groepsactiviteiten zijn.
Oudere groepen (verkenners) doen dingen als constructies sjorren, zeilen en (veel) bier drinken (in mij tijd tenminste).