Hoe kom ik over mijn angst heen?

Ik heb natuurlijk gym op school. Maar ik heb altijd een rot gevoel. Ik ben te bang om te vallen, nou is dit niet bij alles. Meer bij: bok springen of over touwen springen soms zelfs trefbal. Ik heb dan altijd het idee dat ik het niet kan. Ik ben ook klein voor men leeftijd en al mijn vrienden zijn groter. Maar ik heb dan altijd als we oefeningen moeten doen zo van: ik wil dit echt niet doen! En dan doe ik het ook niet, meestal geef ik ook op. En als ik dan een rot gevoel krijg dat ik het niet kan, moet ik ook altijd huilen. Geen idee waarom. Maar hoe kom ik hier vanaf?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik had hetzelfde probleem, je moet gewoon denken dat je het kunt en dan denk je er binnen een paar weken niet meer bij na

Antwoorden (1)

Angst is niet fijn , angst moet je aangaan , angst moet je overwinnen!

Misschien is het de vraag wel of je jezelf er toe moet zetten om hier van af te komen. Kijk, echt bang zijn is niet goed, ook niet nodig, dus daar moet je niet aan toegeven, misschien overheen groeien?

Er zijn natuurlijk allerlei redenen om niet anders te willen of moeten worden.
Niet iedereen is hetzelfde. Je vrienden zijn groter/langer en kunnen dus andere dingen dan jij. Jij kunt nog een groeispurt krijgen (hoe oud ben je en hoe lang?) waardoor je er ineens heel anders uit ziet: langer en groter.

Je zegt "ik ben ook klein voor mijn leeftijd en al mijn vrienden zijn groter." je spiegelt je dus aan je vrienden, wat logisch is. Echter als zij zoveel groter zijn, kunnen zij ook andere dingen dan jij. En jij kunt andere dingen dan zij. Maar dat zie je nog niet, je denkt dat kan ik niet, dus dat wil ik niet en dan geef je het op. Daardoor krijg je een rot gevoel en moet je altijd huilen.

"Geen idee waarom."

Machteloosheid.
Dit is pure machteloosheid want jij wilt net zo zijn als je vrienden en dezelfde dingen kunnen en doen. Je bent hierdoor verschillend en dat wil je niet.

"Hoe kom ik hier vanaf?"

Vraag eens aan je mentor op school of heb je een tante/nicht/zus, iemand die je vertrouwt of anders aan de huisarts, om hierover te praten. Dat kan je heel goed helpen. Het kan je een andere kijk op de dingen geven.
Je kunt namelijk niet je hele leven situaties die je niet aan denkt te kunnen ontwijken door het gewoon niet te doen. Niet te willen en te weigeren. Dat gaat niet lukken je hele leven.
Gesprekken hierover kunnen jou verduidelijken hoe je het wel anders kunt bekijken. Het kan je duidelijk maken dat het ook anders is dan je het nu ziet, of dat het anders kan worden dan het nu is.

Geef het niet op, Julia! Nou dat doe je ook niet, want je komt hier raad vragen.

*Praat er over met iemand die je vertrouwt
*Doe de oefeningen op gym, gewoon proberen, blijven proberen, ooit gaat het beter, want oefening baar kunst
*Je hoeft niet alles te kunnen net als de anderen
*Blijf positief, dan is de helft gewonnen

Succes!

Toegevoegd na 3 minuten:
** want oefening baarT kunst

Toegevoegd na 17 minuten:
Mentor kan en is meer dan je denkt.
https://www.wolfert.nl/college/zit-jij-in-groep-8/de-mentor/