Hoe zorg ik ervoor dat ik de coopertest zo goed mogelijk kan lopen?

Ik heb afgelopen vrijdag een oefencoopertest gedaan. We moesten 1 rondje lopen. Voor een 6 (bij de meisjes) moest je niet langer lopen dan 5 minuten. Ik liep 5.30 minuten. Ik wil nu graag voor de volgende keer (a.s. vrijdag) een betere test lopen. Het is dan volgens mij weer 1 rondje.

Wie heeft er tips om deze zo goed mogelijk te lopen? Ik heb ook vaak last van steken, vaak al na een paar honderd meter. Heeft iemand daar ook tips voor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

de zaken waar je op korte termijn wat aan kunt doen en meteen kunt toepassen: - aandacht voor de juiste ademhaling. zorg ervoor dat je een regelmatige ademhaling krijgt, rustig inademen en rustig uitademen met een gelijkmatig tempo. Indien je het zwaar krijgt en moeite hebt met inademen.. doe het dan twee stappen. Dus als je inademt.. adem je tijdens dit inademen nog een keer in als het ware. Zodat je twee keer de kracht stopt in het inademen. Hetzelfde kan je doen voor het uitademen, zodat je een regelmatige ademhaling houd. - aandacht voor je sportschoenen zorg ervoor dat je de goede schoenen hebt, met bijvoorbeeld voldoende demping op je hak. je kunt eventueel dit nog laten controleren bij een sportzaak. Helemaal als je tijdens de eerste coopertest merkte dat je veel last kreeg van je knieën of voeten. - aandacht voor het neerzetten van je voeten (de voet afwikkeling) zorg ervoor dat je tijdens het lopen goed je voeten afwikkelt. Ik bedoel hiermee, je voet laat je landen op je hak.. en je rolt je voet vervolgens helemaal tot je tenen af. Vervolgens trek je je voet weer omhoog, etc. Als je tenen niet goed gebruikt bij de afzet wanneer je je voet weer omhoog trekt, wordt je eerder vermoeit en kun je blessures krijgen tijdens het lopen. Dus leg je minder afstand of in korte tijd... - voeding zorg ervoor dat je zo'n 2 uur van te voren niet hebt gegeten. Een muslireep of banaan kan wel max een half uurtje van te voren. Maar geen uitgebreide lunch ofzo. Helemaal geen voedsel waar veel vezels in zitten. - mentale concentratie omdat het te kortdag is om je conditie te gaan verhogen, draait het uiteindelijk om je mentale kracht. Probeer een hoger tempo aan te houden dan bij je eerste test.. houd deze vast en probeer jezelf te blijven concentreren / doorzetten op het moment dat je het moeilijk krijgt. Denk niet in termen dat het je niet gaat lukken, maar denk in positieve termen dus dat het je gaat lukken!! Succes en laat het ons weten of het is gelukt :) Toegevoegd na 4 minuten: voor het ademhalen: zorg er ook voor dat je je kin recht houdt dus recht vooruit kijken tijdens het lopen. Niet naar beneden zodat je kin ook naar beneden wijst. Dit belemmert je in de ademhaling. Door je kin recht te houden..kan je makkelijker ademhalen.

Concentreer je op je ademhaling. Probeer door je neus in te ademen en door je mond uit. Je spieren hebben zuurstof nodig. Je doet dan bijv. over 4 stappen inademen en over 4 stappen weer uitademen. Dit vergt wel de nodige concentratie, ik zou dan toch ook nog even oefenen.

Probeer steeds hetzelfde tempo aan te houden. Loopt ook niet te snel, probeer een evenwicht te zoeken. Waar voel je je goed bij? Wat kan mijn lichaam aan? Wat betreft je steken in je zij? (zie tips hierboven) Hou een gematigd tempo aan en duw op je duw (steek je duim dan tussen je handpalm en je resterende vingers.) Normaal moet de pijn dan verdwijnen. En nogmaals: hou je tempo aan en loop niet te snel.

Doe het een maand lang elke dag die test doen en ik voorspel dat je de laatste coopertest een veel grotere afstand aflegt dan de eerste.

probeer ook elke morgen goed te eten. niet te veel maar wel genoeg. dit helpt heel veel omdat je dan veel energie krijgt.

Bronnen:
uit mijn eigen school ervaring

Kwestie van elke dag trainen en je zult zien dat je prestaties verbeteren en dat je steken ook zullen verdwijnen.

Hierboven staan allemaal goede tips, maar helaas is het enige wat je echt gaat helpen veel oefenen en dat lukt niet binnen een week. Wat je wel kunt proberen is NIET het hele stuk te rennen. Ren 2 minuten en loop dan 1 minuut en ren daarna weer 2 minuten. Door de 'rustpauze' halverwege kun je het laatste stuk ook doorrennen. Dat loopstukje doe je natuurlijk wel stevig doorstappend. Dit geeft je tijd om weer op adem te komen en energie te hebben voor het laatste stuk en het kan helpen kram te voorkomen. Het werkt als volgt, stel je rent normaal 10 km per uur. Maar na 5 minuten ren je nog maar 7 km per uur. Met normaal stevig doorstappen red je makkelijk de 6km per uur. Met een stukje lopen kom je dus bijna net zo ver als met een stuk vermoeid doorrennen. Bij de volgende snelheden: minuut 1: 10 km/h minuut 2: 9 km/h minuut 3: 8 km/h minuut 4: 7 km/h minuut 5: 7 km/h Ren je 680 m in 5 minuten. Met een minuut wandelen (NIET JOGGEN!) ren je als volgt: minuut 1: 10 km/h minuut 2: 9 km/h minuut 3: 6 km/h minuut 4: 10 km/h minuut 5: 9 km/h Dan ren je 730 m in 5 minuten Dus door 1 minuut te lopen ipv te rennen kom je verder.

Je kunt beter langzaam beginnen dan bij de laatste paar rondjes bekaf zijn en het niet meer volhouden. BEGIN DUS LANGZAAM. Vaak is het goed zo langzaam te beginnen dat je het gevoel hebt dat je overdrijft. De rest van de klas zal meteen op "normaal" tempo gaan lopen, maar waarschijnlijk ook véél eerder moe worden. Ik hoor overal: let op je ademhaling... Elke keer als ik dat doe merk ik alleen maar meer hoe moe ik ben, of ben ik bang dat anderen me horen hijgen. MAAK JE NIET AL TE DRUK DAAROVER. Loop samen met een vriend(in). Wees niet bang om af en toe te praten. Ja, dat kost meer adem, maar je focust je minder op je moeheid/steek. Het helpt echt. Als je een mobiel hebt met muziek, zet dan een vrolijk muziekje op. Als het lekker weer is, geniet daar dan van. Bedenk dat anderen nu binnen een moeilijk proefwerk zitten te maken en jij rustig buiten loopt. PROBEER HET DUS ZO LEUK MOGELIJK TE MAKEN. Nog wat trucjes: Als je het gevoel hebt dat je niet verder kan, stop dan niet meteen. Als je stopt heb je vaak het gevoel dat je te snel bent gestopt en nog wel door had gekund. Ga dan EXTREEM langzaam hardlopen (dus NIET wandelen, dan ga je alle pijntjes en je bonkende hart enz voelen) tot je weer wat meer energie hebt. Dat helpt echt!! Land op je hakken, niet op je tenen. Dan wordt je veel minder snel moe. Bij steek helpt het sommige mensen om hun armen in de lucht te doen. Het ziet er misschien raar uit maar zo geef je je longen weer wat meer ruimte. Succes! Toegevoegd na 2 minuten: Oh en ik vergeet bijna het belangrijkste: POSITIEF DENKEN :D Meestal kun je meer dan je denkt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100