Ik moet vandaag kickboksen maar heb een beetje last van wel rug moet ik wel gaan?

Ik heb met gewichten Enzo mn rug spieren overbelast en heb er al twee weken ongeveer last van maar het is al een beetje weg maar als ik ren dan voel ik nog wel pijn. moet ik nu wel of niet gaan kickboksen. Maar ik wil wel graag gaan om me conditie hoog te houden en omdat ik gewoon graag wil gaan. Weet iemand wat het beste is dat om te doen??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Sport
3.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als sporter moet je leren naar je lichaam te luisteren. Als je al twee weken last van je rug hebt, noem ik dat niet 'een beetje'. Neem contact op met je huisarts of een fysiotherapeut als je het niet vertrouwt; wij kunnen op afstand niet zeggen wat het beste voor je is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je wil graag, nou ga dan. Je voelt vanzelf wanneer het niet meer gaat. Doe het vooral rustig aan en volg het hier bovenvermeld advies.

Het beste antwoord

Je kunt het proberen te forceren, maar het gebeurt nog wel eens dat je rug in dat geval oververmoeid raakt en je blessure erger wordt.

Laat je adviseren door een Fysioterapeut, die kan inschatten in hoeverre het handig is je rug te belasten, vooral met een sport als kickboksen.

Nu betreed je je op het (gevaarlijke) terein van eigen risico. Als jouw blessure nu verergert dan kan het zomaar een paar maanden geen kickboksen betekenen, dat staat tegenover de mogelijkheid om een weekje rust te nemen en bepaalde oefeningen te doen, waarnaar je volgende week weer zou kunnen gaan.

Laatste toevoeging; afhankelijk van waar de pijn zit in je rug zou ik extra voorzichtig zijn met last in je onderrug. Juist mensen die een goedgetrainde rug hebben kunnen extra gevoelig zijn voor interlokale spieren bij de wervelkolom. Je onderrug draagt je hele lichaam, je balans wordt gedragen door de interlokale spieren. Als rugpijn in de onderrug niet goed wordt behandeld (door rust en oefeningen) kan dit rugklachten als spit tot gevolg hebben; en tot zover moet je het echt niet laten komen.

Heb je last van je bovenrug, dan is bewegen vaak de beste remedie. Ook dan moet je jezelf afvragen of de schokken die je rug krijgt van de korte springbewegingen bij kickboksen wel handig zijn op dit moment.

Zelf aanvoelen dus vanavond, en zorg dat je even langs de fysio gaat binnenkort wanneer de pijn aanhoudt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Beweging is altijd goed voor je rug. Houdt de boel soepel. Dus je kan het beste wel gaan trainen. Doet in het begin misschien pijn maar je zult merken dat dit tijdens de training vanzelf minder wordt.
AlphaLimaSierra
6 jaar geleden
Verstandig is om niet , blind , te gaan.

Dit betekent niet dat je de hele dag moet niets doen, nee, maar wel even wachten met sporten. Je krijgt niet voor niets ergens last van en als het na twee weken nog niet over is: geduld.
Wel betekent dit dat het beter is om *advies* te vragen aan je huisarts of mogelijk een fysiotherapeut.

Wanneer je ergens last van hebt, is dat niet voor niets, je lichaam geeft een seintje dat er iets aan de hand is.
Je vraagt al of het verstandig is, want je wilt eigenlijk zo graag gaan en ook voor je conditie. Wat als je dus wel gaat en je verziekt je rug of tenminste dat deze blessure hierdoor nog langer blijft duren?
Je 'moet' kickbocksen? nee hoor, niet als je fysiek een probleem hebt.
Bel beter de huisarts en vraag advies.