Waarom is er een dames- en een herenversie van een fiets?

Dat een vrouw, zeker met een rok of jurk aan, niet makkelijk op een herenfiets rijdt is duidelijk, maar waarom zijn de damesfietsen niet gewoon algemeen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.5K

Het beste antwoord

Aanvankelijk was de herenfiets het optimale model kwa stevigheid, met de driehoek-constructie in het frame.
In de tijd dat ook dames gingen fietsen echter, droegen ze nog enorme lagen rokken over elkaar, en dat combineerde niet echt met zo'n stang. En een vrouw in een bróek, dat kon natuurlijk ECHT niet.....

Daaromwerden al snel damesfietsen uitgevoerd met de dwarsstang lager en schuingeplaatst. Ook nog wel stevig, maar niet zo stevig als een herenfiets, maar je kon er in elk geval met een rok op fietsen zonder onfatsoenlijk te lijken.

Inmiddels draagt natuurlijk het leeuwendeel der vrouwen een broek, en is dat beslist geen schande meer.Maar net zoals dameskleding nog steeds andersom sluit, hebben we toch het model damesfiets in ere gehouden. Deels uit traditie , maar deels ook omdat vrouwen het wel prettig vinden voorhet opstappen niet hun hele been over het zadel te hoeven gooien. En voorlangs proberen je been over de stang te krijgen is helemaal eenhacjelijke onderneming.

Daarnaast is de constructie van fietsen tegenwoordig ZO stevig, dat het frame ondanks de vaak zelfs enkele (dikke) buis niet meer signifikant zwakker is dan een driehoekframe. Er worden zelfs fietsen gemaakt met extra lage instap. Ook oudere heren die graag fietsen kiezen overigens vaker voor een damesfiets of een fiets met lage instap ; boven je 65e is het over het zadel zwaaien van je been kennelijk ook niet altijd even makkelijk of prettig meer. Misschien verdwijnt de hérenfiets nog wel eens helemaal, nu die ongelukkige constructie eigenlijk niet meer noodzakelijk is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Postbodes en andere op de fiets dingen bezorgers rijden ook graag op een damesfiets vanwege het gemakkelijk op en afstappen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal ; een ochtendje post bezorgen is ongeveer 100 keer op-en afstappen ; nou, dan wil je wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en als je een kinderzitje met kind achterop hebt, dan zwaai je ook niet lekker achterom...

Andere antwoorden (3)

Een herenfiets is steviger, door het ontwerp. Heren zijn over het algemeen ook zwaarder dan dames. Een zware heer op een damesfiets is een enorme belasting op het frame. Vandaar ook herenmodellen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Een stang geeft de fiets stevigheid en stabiliteit. Dat komt door het driehoekige frame waar de stang deel van uitmaakt. Damesfietsen hebben geen stang omdat vroeger alle vrouwen rokken droegen. Een stang maakt het lastig om op te stappen. Maar het gevolg is wel dat damesfietsen minder stabiel zijn. Vrouwelijke wielrenners rijden hun races daarom op een herenfiets. Dat de stang bij een val pijn kan doen aan het onverwekte nageslacht, is een nadeel waar echte kerels mee moeten leven.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stang zorgt voor minder torsie, een wringen in het frame, voelbaar als een soort bibberen. Vandaar dat dameswielrenners, ondanks verbeterde materialen nog steeds op herenmodellen rijden.