Waarom blijf ik niet goed drijven in een zwembad en zink ik naar de bodem, terwijl sommige andere mensen gewoon kunnen blijven drijven?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Sport
11.9K
ronron1212
6 jaar geleden
Raar is dat he ik heb dat ook. Met zwemles vroeger op school mocht ik eerst niet mee leren zwemmen om dat ik niet bleef drijven. Wel me diploma toch nog mogen halen. Ondanks dat toen ik eenmaal mocht mee doen ik bij het springen in het diepe niet zo maar naar boven kwam moest dan echt hard werken om boven te komen.
Ritsuka
6 jaar geleden
wat is je gewicht en vetpercentage? als je dun bent met weinig vet zink je sneller
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt. Heb dat ook altijd zo apart gevonden. Mijn gewicht is 95KG en vetpercentage 18,5%.
samaiphon
6 jaar geleden
ik weeg 130 kg voor 1,84 meter groot en ik kan onmogelijk nog iets opduiken dat op de bodem van een zwembad ligt...
bewijst dat veel vet doet drijven!
bij een ongeluk op zee zal ik dus mijn reddingsvest aan iemand anders geven haha...

Antwoorden (3)

Daar is een simpele truuk voor, neem veel lucht in je longen en blijf daarna opppervlakkig ademen, je long inhoud werkt als drijver. Probeer maar eens. Als dit lukt, strek je je armen boven je hoofd (als een plank) en trek je armen iets omhoog, nu ben je meer in evenwicht en blijf je plat drijven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Iedereen blijft drijven door zijn longinhoud. Echter bij het minste paniek maak je bewegingen die je doen zinken.
Probeer eens: inademen en vasthouden, gestrekt op het water gaan liggen, rug naar boven, gezicht onder water. Naar beneden zakken is dan gewoon onmogelijk. Op de rug gaat het nog veel beter. Ik kon vroeger, toen ik nog een magere springer was, uren op mijn rug blijven drijven als ik er zin in had. Geen angst, gewoon doen!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn die sommige andere mensen (kleine) kinderen. Bij kinderen ligt het zwaartepunt hoger waardoor het lichaam meer in evenwicht is. Zinken je benen naar de bodem? Strek dan je armen ver uit boven je hoofd, hierdoor verplaats je gedeeltelijk je gewicht waardoor je meer in evenwicht bent.
Bronnen: