Ik fitness nu ruim 2 maanden, 3x per week. kan ik shakes gaan gebruiken?

voor en na de training voor de extra eiwitten en benodigdheden om resultaat te zien?

Weet jij het antwoord?

/2500

Natuurlijk kan dat. Als je een beetje fanatiek bent en je wilt groeien zijn extra eiwitten altijd oké. Magere kwark, proteïne shakes heerlijk.

Als je bij een goede fitness school bent, kunnen zij je daarin adviseren, dat ten eerste. Verder zou ik graag willen weten hoe oud je bent, want daar hangt nogal het e.e.a. aan vast. Ennn doe je fitness of krachttraining, dat is een groot verschil. Als je mijn vragen beantwoord kan ik wat concreter reageren, ik ben fitnessinstructrice.

Voeding is de basis van een gezonde levenswijze. Het grootste verschil tussen de voeding van niet-sporters en sporters is de te consumeren hoeveelheid aan voeding. Als sporters worden in het algemeen mensen beschouwd die op meerdere dagen van de week doelgericht trainen. Dus niet alleen topsporters moeten op een goede verzorging met voedingsstoffen letten, maar ook subtopsporters en recreatiesporters die veel van hun lichaam vergen en hem door training en de passende voeding tot betere prestaties en/of betere vorm willen brengen. De door het voedingscentrum uitgegeven “schijf van vijf” geeft voor deze groep net zo als voor alle anderen mensen aan, welke voedingsstoffen bij een gezond eetpatroon passen. Omdat het lichaam van sporters tijdens de training en het herstel vaak een grote behoefte heeft aan vooral koolhydraten en eiwitten, kan een situatie ontstaan waar gewone gezonde voeding deze hoeveelheden niet kan leveren of het volume van de maaltijden te groot zou worden om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Hier biedt sportvoeding in de vorm van supplementen een zinvolle en verantwoorde oplossing. Hun speciale eigenschap is dat zij voedingsstoffen in geconcentreerde vorm leveren en vaak ook de inname van enkele bouwstenen van voedingsstoffen mogelijk maken. Bij het voorbeeld van eiwit wordt dat snel duidelijk. Eiwit, ofwel proteïne, is dé bouwstof voor ons lichaam, o.a. voor spieren. Als b.v. een krachtsporter met één maaltijd 30g proteïne wil opnemen, heeft hij de keuze tussen o.a. 6 plakken kaas, 100 gram rundvlees of zalm, 1 liter melk, 4 eieren enz. Hij zou echter tegelijkertijd de vetten en koolhydraten van deze levensmiddelen binnen krijgen en moet bovendien een behoorlijk groot volume aan voedingsmiddelen consumeren. Dat lukt hem zeker een paar keer per dag, maar het wordt moeilijk als dit om de twee uur moet. Gezien dat vlees en zalm veel geld kosten en het ook niet erg waarschijnlijk is dat hij dan steeds in gelegenheid is om te koken en uitgebreid te eten, zou hij dus vroeger of later maaltijden moeten overslaan of voor minder gezonde versies moeten kiezen en zodoende aan belangrijke eisen voor de verbetering van zijn prestatie niet kunnen voldoen. Dit probleem wordt in de praktijk opgelost door proteïne – shakes die in het voedingsschema van sporters ingebouwd worden. Zij vormen een gezonde, makkelijk opneembare, goed verteerbare eiwitbron die overal naar toe kan worden meegenomen en verhoudingsgewijs weinig kost. .

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100