Wat moet een sumoworstelaar doen of kunnen om van ozeki (de een na hoogste rang) een yokozuna (groot kampioen) te worden ?

Dit n.a.v. het bericht dat voor het eerst in negentien jaar een Japanse sumoworstelaar weer de hoogste status in het sumoworstelen heeft bereikt.

http://www.nu.nl/opmerkelijk/4415742/negentien-jaar-weer-japanse-sumoworstelaar-met-hoogste-status.html

Het beste antwoord

De Japan Sumo Association (JSA) vraagt het Yokozuna Judging Committee om kandidaten voor yokozuna voor te dragen. Dit comité, bestaande uit 23 leden, vergadert steeds na de laatste dag van elk officieel toernooi. Het zal een ozeki die twee opeenvolgende toernooikampioenschappen gewonnen heeft aanbevelen. De JSA zal deze aanbeveling opvolgen.
SimonV
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Dat was de informatie die ik zocht. Thanks!