De eerste in de officiele sportwereld was volgens mij Dick Fosbury.In 1968 sprong hij over 2.24 mtr. met deze techniek,die vanaf toen de Fosburyflop heet.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat gewoon niemand weet wat een backflip is: https://www.youtube.com/watch?v=RzW0g78Xs_8
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En jij hebt het helemaal fout, de fosbury flop is helemaal geen achterwaartse salto. Het is een hoogspringtechniek, je slaat helemaal niet door.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
nou eigenlijk wordt in het Nederlands het woord backflip meestal gebruikt bij Board-sporten. Hierbij zijn veel termen Engels aangezien het surfen groot is geworden in Amerika. Zo doen veel skaterboarders en snowboarders backflips in de "ramp" (uitgesproken als remp). Maar goed het surfen in Amerika is eind 1800 begonnen dacht ik. Wie hierin de backflip als eerste heeft gedaan is niet meer na te gaan... nu kan ik mij voorstellen
Dat is onbekend. Een achterwaartse salto wordt al zolang gedaan dat niet vast te stellen is/bekend is wie de eerste uitvoer.

Toegevoegd na 56 seconden:
http://nl.wikihow.com/Een-backflip-doen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Plus.
Toch raar dat Wikipedia wat anders vermeldt:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Backflip
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het klopt ook, dat is OOK een backflip/achterwaartse salto. Maar de eerste werd natuurlijk niet gedaan op een gemotoriseerd voertuig en dat men toen is gaan denken, misschien kunnen we dat als mens ook wel. Zolang de vrager de vraag niet specificeert is de menselijke achterwaartse salto (of backflip zoals je het in parcours/freerunning waarschijnlijk ook zegt) zonder hulpmiddelen de eerste ooit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De term backflip gebruiken wij inderdaad meer in sporten uit het buitenland. Freestyle-motorcross klinkt engels dus de termen in de sport zullen ook engels zijn... wie de eerste backflip heeft gedaan in sport waarin vooral engelse termen voorkomen is niet te achterhalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"De term backflip gebruiken wij inderdaad meer in sporten uit het buitenland." Zoals parcours/freerunning waarin we dus met een menselijke backflip te maken hebben die al heel lang bestaat (lang voordat parcours/freerunning bestond). Het is niet meer dan een gymnastische sprong. Maar wellicht al uitgevoerd voordat er gymnasten zijn. Het kan goed zijn dat de vrager wat anders bedoelt, maar dan zal hij dat even kenbaar moeten maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
menselijke backflip noemen we toch een achterwaartse salto? Daar gaat de vraag in mijn ogen niet over. Als ik een vraag over "poepen" stel zal ik het toch echt "kakken" moeten noemen als ik het aan een belg vraag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
menselijke backflip noemen we toch een achterwaartse salto? Ligt eraan, in de gymnastiek zal men achterwaarste salto zeggen, bij parcours zal men voor exact dezelfde sprong "backflip" zeggen. Met parcours gebruikt men dezelfde Engelse terminologie als bij skaten (zover dat opgaat). Waar de vraag over gaat is niet met zekerheid te zeggen, maar dat het niet gaat over een achterwaartse salto uitgevoerd door een mens valt niet uit te sluiten, tot die tijd zal dat de eerste backflip/achterwaartse salto zijn. Welke andere backflip bedoeld wordt (met welk hulpmiddel/voertuig/board) als het niet de menselijke is valt ook niet te zeggen. windsurf
skateboard
BMX
crossmotor
auto
surfboard
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://youtu.be/x48lRmC_6KY?t=45s Luister naar de jury.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"castaway backflip" Ik hoop dat je hem nu begrijpt.