hoe maak je een eigen taal?

ik wil graag een eigen taal maken, heeft iemand tips?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Sport
1.9K
ronron1212
7 jaar geleden
Volg je fantasie en bedenk gewoon wat. begin met een soort alfabet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De meeste nieuwe verzonnen talen komen denk ik nu van series, films en boeken:
https://www.youtube.com/watch?v=voitxBPRrBY Er is dus zelfs een Language Creation Society https://en.wikipedia.org/wiki/Dothraki_language
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een Nederlandse taalkundige heeft een fictieve taal ontworpen en er een land (Spokanië) bij verzonnen. Hij bedacht er ook kleding en een volkslied bij.
Dat had zóveel succes dat hij in Den Haag twee(?) keer is ontvangen en behandeld met alle egards die bij de ontvangst van een hooggeplaatste buitenlander horen. Ik heb hem ooit ontmoet en toen een fles "Spokaanse wijn" gekocht. Het boekje dat hij over dat land en zijn gebruiken schreef moet ergens in een van mijn boekenkasten staan, maar ik kan het zo gauw niet vinden. Dus helaas geen foto. Toegevoegd na 21 minuten:
Zeg nooit dat je iets niet kunt vinden. Ik heb het boekje weer (zie foto). Er zit zelfs (was ik vergeten) een grammofoonplaatje bij, met het volkslied en een toespraak van de koning :-) Toegevoegd na 21 minuten:
Zeg nooit dat je iets niet kunt vinden. Ik heb het boekje weer (zie foto). Er zit zelfs (was ik vergeten) een grammofoonplaatje bij, met het volkslied en een toespraak van de koning :-) Bronnen:
- https://nl.wikipedia.org/wiki/Spokani%C3%AB

Antwoorden (1)

Verzin voor ieder woord dat je kent een ander woord. Werk ook een grammatica uit voor het vervoegen van werkwoorden, het geslacht van zelfstandige naamwoorden, de plaats van voorzetsels en bijvoeglijke naamwoorden, verschil tussen enkelvoud en meervoud, de bezittelijke en persoonlijke voornaamwoorden, ontkennende en vragende vorm, de tijden van de werkwoorden, de gebiedende wijs en ga zo maar door.

Lijkt mij een behoorlijk lastige klus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik snap de min niet. Zo zou ik het ook ongeveer zeggen. Ik zou zelf altijd een taal verzinnen die zo effectief en makkelijk mogelijk is. Het geven van een geslacht zou bij een nieuwe taal altijd vermeden moeten worden(en bij bestaande verwijdert), behalve als het om een fantasietaal gaat voor een boek, of als je houdt van onzinnigheden in taal. Vervoegingen zou ik ook zoveel mogelijk vermijden. "Lijkt mij een behoorlijk lastige klus." Lastig niet zozeer, een hoop gedoe, je vergeet snel wat om te zetten. Er zijn enorm veel woorden. Bergen werk en waarschijnlijk niet die er iets om geeft, dat zie je al bij Esperanto en: Een taal waar ik op doel:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lojban
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als mensen niet het antwoord krijgen, of lezen, dat ze graag willen hebben, of zien, geven ze al gauw een min MrTomaat; dat weet je zelf ook wel. Wat een taal verzinnen betreft ben ik het met je eens dat je alles wat een taal lastig maakt moet zien te vermijden. Dus geslachten zouden inderdaad niet hoeven. Naamvallen vind ik trouwens ook uit den boze en nergens voor nodig als je voorzetsels hebt en ik heb ze dan ook niet genoemd. Vervoegingen van de werkwoorden hoeven ook niet per sé maar maken de dingen wel helderder. Ik houd me heel veel met talen bezig maar ik zou het niet in mijn hoofd halen er zelf een te willen verzinnen. Ik word al moe als ik denk aan de bergen werk die je daarvoor moet verzetten. Maar als je niks te doen hebt is het misschien een heel leuk tijdverdrijf.