Duurt het even lang om weer op je oude niveau te sporten als dat je eruit bent geweest?

Stel je kunt in 1 uur 13 km hardlopen. Je neemt op een gegeven moment 2 maanden rust, duurt het dan ook 2 maanden voordat je weer op je oude niveau bent of gaat dat sneller. Is daar iets in zijn algemeenheid over te zeggen of is dat juist per persoon en leeftijd heel verschillend?

Maw gaat afbraak sneller of langzamer dan opbouw?

7 jaar geleden
in: Sport
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Om op het eerste deel van je vraag te reageren geloof ik van niet. Maar ik ben natuurlijk géén referentiekader.Toen ik 25 was had ik een topconditie. Nu 40 jaar later; een slechte/matige conditie. Denk niet dat ik (als ik mijn best er voor zou doen) over 40 jaar die conditie weer terug heb (106 jaar) Alhoewel ik dit nu al wel stiekem wens natuurlijk ;-)
Ritsuka
7 jaar geleden
je bent wel sneller weer op niveau, spiergeheugen

Antwoorden (1)

De tijd die het kost om weer te herstellen en op het oude niveau terug te komen hangt vooral af van hoe lang je bent gestopt, je lichaamelijke conditie ervoor en erna en hoe lang je daarvoor al sportte. Je kracht en uithoudingsvermogen raak je snel kwijt en het duurt langer voordat je het weer helemaal terug krijgt maar je techniek behoud je veel langer en heb je weer sneller onder de knie.