Hoe bouw ik mijn conditie weer op?

Dit is mijn probleem: Vorige week maandag (bijna twee weken geleden) ben ik in het ziekenhuis opgenomen en mocht ik niet uit bed. Ik lig dus nu al bijna 2 weken stil in bed. Voor deze opname in het ziekenhuis liep ik nog met gemak 15 km hard en had ik echt een TOP conditie. Ook deed ik 4 keer in de week aan krachttraining. Nu is mijn vraag als ik dalijk naar huis mag, wat ik over 2 tot 3 dagen mag. In hoeverre is mijn conditie achteruit en is mijn spiermassa weg. Ik heb wel elke dag genoeg gegeten en genoeg eiwitten op. Of hoe bouw ik dit het beste weer op?

Weet jij het antwoord?

/2500

Gewoon rustig aan weer beginnen en goed naar je lichaam luisteren. Het scheelt dat je een goede conditie en spiermassa hebt, het zal iets achteruit gegaan zijn, maar je bouwt het ook heel snel weer op. Als je normaal 15k loopt, begin dan eens met een rustig rondje van 5k en kijk hoe het gaat. Toegevoegd na 1 minuut: "als je stopt met trainen (krachttraining) verlies je spierkracht en spiermassa pas na ongeveer drie tot vier weken. In de eerste weken is dit vooral spierpomp. Spiermassa verlies je iets sneller dan spierkracht. Na ongeveer 2 tot 3 maanden loopt het verlies op. Een korte rustperiode kan zelfs goed zijn voor je lichaam en spierkracht…" zie voor meer info de bronnen. Toegevoegd na 3 minuten: Dus eerst 1x in de week 5k en hooguit 2x krachttraining om te beginnen. Kijk hoe het voelt, doe een beetje rustig aan, en bouw dan op gevoel weer op. Ik ga er hierbij van uit dat je volledig goedgekeurd bent door je behandelend arts en dat hij/zij gezegt heeft dat je weer mag beginnen met sporten. Dit medische advies gaat altijd boven het advies van een onbekende op het internet.

Bronnen:
https://www.fit.nl/krachttraining/verlieze...

Er is zeker nog geen sprake van spiermassa die zo snel verdwijnt. Je topconditie is wel weg. Hele dagen stilliggen , in bed liggen is natuurlijk gewoon NIETS doen. Nou, zodra je weer mag, kun je een rondje wandelen en eten deed je nog wel goed, dus dat is in orde. Ga iedere dag een stuk lopen, wandelen en voer dat op. Als je fiets hebt, is dat ook een goede manier om in beweging te blijven, beter buiten in de natuur, maar binnen op een conditietrainer [hoe heet zo'n fiets ook weer?] , kun je 'spinnen' en van 10 minuten opbouwen en dat zeker niet te snel doen. Kortom , niet te snel te veel willen, maar rustig opbouwen. Goed blijven eten en vervolgens bewegen, bewegen en bewegen! Doe je best.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100