Voetbal is vanuit de hele vroege oorsprong een typisch engelse sport. Rond 1533 werd er al melding gemaakt van een spel wat volgens bepaalde regels met een bal gespeeld werd.

Voetbal zoals we het nu kennen is halverwege de vorige eeuw op de engelse public schools geintroduceerd met overal verschillende regels en puntensystemen.

In 1854 werd overigens de eerste rubberen voetbal uitgevonden door mr. Goodyear, ook bekend van de autobanden.

Saillant detail is ook dat voetbal in Engeland pas sinds 1845 weer is toegestaan, omdat het tot die tijd 'tot ruzie en opstootjes' zou kunnen leiden.

Toegevoegd na 4 uur:
'Halverwege de vorige eeuw' hou dat maar op 1845.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Halverwege de vorige eeuw, dan zit je ergens rond 1950.

Andere antwoorden (5)

Er wordt gezegt dat voetbal in de middeleeuwen in Engeland is ontstaan. Echter heb ik op Discovery Channel eens een filmpje gezien dat de Inca's ook al een vorm van voetbal hadden, maar deze was wel wat grof namelijk met een onthoofd hoofd van de vijand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voetbal is meer dan 2000 jaar geleden ontstaan in China. Zij vulden de pens van een koe tot een bal en gingen daarmee spelen. Zij noemden dat Tsung Chu, wat betekent: Schop Bal.

Later gingen de Grieken en Romeinen ook voetballen, maar toen mochten ze de bal ook met de hand aanraken.

In Engeland speelden ze vierhonderd jaar geleden ook al voetbal, maar dan zonder veld! Het ging dorp tegen dorp. De bedoeling was om de bal in je eigen dorp te krijgen. De hele omgeving was dus het veld. Bossen, weilanden, riviertjes, alles werd in het spel gebruikt. Mannen, vrouwen, kinderen allemaal deden ze mee. Het ging er hard aan toe.

Het voetbal zoals wij dat kennen, is ongeveer 150 jaar oud. Het ontstond op de kostscholen en universiteiten in Engeland. Daar speelden studenten steeds meer voetbal. Iedere school had zijn eigen regels. Lastig dus als de scholen tegen elkaar speelden. Een groep studenten uit Cambridge begon daarom in 1848 vaste regels op papier te zetten. Die stuurden ze op naar andere scholen. Niet iedereen was het er meteen mee eens, maar vanaf 1877 speelde toch iedereen in Engeland volgens dezelfde regels. Toen werd het moderne voetbal geboren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is warschijnlijk door de eerste mensen uitgevonden,die het hoofd van een gedode vijand wel een mooi object vonden om tegen aan te trappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens anne:

Een vorm van voetbal werd al in de middeleeuwen gespeeld. Het probleem hier mee echter was dat er vele mensen aan meededen. Te veel. Het was een massa sport waar honderden mensen tegelijkertijd aan mee konden doen. Gevolg een erg chaotisch en gewelddadig spel. De regels waren ook nog niet duidelijk. Gevolg er moesten regels werden opgezet. Deze eerste regels werden opgesteld in Cambridge Engeland in 1848. Uit deze regels werd later het spel voetbal afgeleid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de geschiedenis van voetbal:

Het ging zo

mozes liep door de woestijn en plotseling viel er een kokos noot op zijn hoofd

hij werd boos een gaf er een schop tegen en de kokos noot kwam bij een groep joden terecht en die waren zo kwaad op mozes dat ze de bal terug schopten en mozes hield de kokosnoot met zn handen tegen dus hij was de eerste keeper

toen ging de ruzie over en bedachten ze dat ze er een leuk spel van konden maken en zo deden ze

het eerste voetbalteam hete : AFC ajax dus de JODEN