Wat is het idee om 2 pijltjes in de 19 te gooien bij darts, zoals Van Gerwen vaak doet?

1x 19 (of triple 19 snap ik). Maar dan gooit hij er een extra pijl bij wat soms tot 19+19=38 of 19+trip19=76 leidt.

Toegevoegd na 2 minuten:
2x triple 19 zie ik net. =gelijk ik snap de tactiek dan niet meer.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
2.5K
erotisi
8 jaar geleden
Van gerwen heeft gewoon een goede relatie met vakje 19, die kan hij vaak in de trippel gooien.
En dat is hij van zichzelf bewust, vandaar

Antwoorden (4)

Of hij zit in zijn flow, ze lopen lekker. Of dan houdt hij iets makkelijk over om uit te gooien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Darters willen het liefst in het vakje gooien met de hoogste waarde: 20.
Maar af en toe zit het niet mee, en gooien ze daar steeds naast. Dat komt dan door de zenuwen, overmatig biergebruik of vermoeidheid. Dan gaan ze hun geluk beproeven op een ander vakje. Maar wel een vakje dat ook veel punten oplevert, in dit geval de 19.
8 jaar geleden
Sommige mensen gooien net zo makkelijk een triple 19 als en triple 20. Voordeel is dan dat je niet 3 darts in een minuscuul vak hoeft te gooien. Het risico daarvan is dat een dart afketst of er in tweede instantie uitvalt of, als je meer geluk hebt in de 1 of de 5 terecht komt. Dan kun je beter in een leeg triple 19 vak gooien! Dat levert dan 57 punten op i.p.v. bijv. 5 of 15.
Het is dus de afweging dat je toch flink scoort, ook al is het niet maximaal, tegen het risico dat je maar met 2 darts scoort of met 1 dart heel slecht. Beter met 3 darts 177 of 174 gooien dan met 2 darts 120.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De meeste darters gooien hun pijlen in een boog. De. Pijlen landen dan schuin in het bord. Wanneer je dan onder de triple 20 gooit, blokkeert deze pijl het tripple 20 vak. De speler wijkt dan uit naar het beste alternatief: de triple 19. Voor spelers waarbij de pijlen recht in het bord staan geldt het omgekeerde. Pijlen net boven de tripple blokkeren het vak.

Een andere reden is dat de spelers, zeker de Nedrlandse darters, veel verder vooruit rekenen. Ze proberen In de tweede beurt al toe te werken naar een reststand die met een score van 100 of 140 in de derde beurt een handige finish oplevert. Op die manier kun je toewerken naar een finish waar maar 1 tripple voor nodig is of naar een 2-darts finish. Raymond van Barneveld was een van de eerste darters die dit toepaste. Je zag dit terug in zijn statistieken: hij gooide minder vaak 180, maar won meer partijen.