Waarom zijn Olympische gouden medaiiles niet van goud?

Heeft dit met de kosten te maken of is er een andere reden?

Toegevoegd na 50 seconden:
*medailles*

Toegevoegd na 17 minuten:
Tegenwoordig zijn de medailles van zilver met een laagje goud.. Een medaille die 550gram weegt, van 18karaat (E17.96 per gram) kost ruw gezegd E10.000 .. Stel er worden in totaal 500 gouden medailles uitgereikt.. Dat is dus 5miljoen.. Dus dan vallen de koosten wel mee..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onnozel misschien, maar ik dacht dat ze gewoon van goud waren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@annna: Ik ben het met deze berekening wel eens, hoewel een plak van een halve kilo wel veel is. Ik vind het bedrag echter juist wel heel hoog, zeker als het werkelijk aantal uitgedeelde medailles hoger is dan jouw aanname van 500. Dit zijn directe kosten die niet direct terugverdiend worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@som Het organiseren van de OS kost miljarden (Athene ruim 8miljard), dan maakt een paar miljoen niet zoveel uit.. Als t op mijn bankrekening stond, dan maakte het veel uit. ; )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens, het organiseren kost een bak met geld. Maar indirect willen ze dat ook terugverdienen. Of dat lukt is een tweede. Vooral als het prestigeprojecten worden zal de prestige boven de winst gaan staan. Dus eigenlijk levert een gouden medaille in geld niet zo veel op. Het gaat dus om de eeuwige roem. Hoewel, eeuwig, wie had er ook al weer in Athene gewonnen.. :o)

Het beste antwoord

Goud kost ongeveer 20 euro per gram. Een Medaille van 300 gram komt dan al snel op 6000 euro.

Doordat de gouden medaille uit 146 gram zilver bestaat en 6 gram goud kost de medaille nog altijd iets van 150 dollar.

In bijgaande link wordt wel melding gemaakt dat China 1,24 miljoen dollar gespendeerd aan de productie van 6000 medailles. De productiekosten zijn dus ook heel hoog.

Daarnaast is de medaille niet bedoeld als waardemiddel, maar als aandenken (net als een trofee). Persoonlijk denk ik dat dat de belangrijkste reden is, want als het om het geldbedrag ging zouden ze ook een goudklompje of een geldprijs kunnen geven. Dat laatste is nog goedkoper ook.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je overigens kijkt naar wat een land moet investeren in de sport en in de sporters om het olympisch goud binnen te halen, dan is er niet eens sprake van "winst". De rekenkamer heeft in 2008 al begroot dat de behaalde gouden plakken in Peking destijds 4,4 miljoen euro hebben gekost (directe en indirecte uitgaven).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat heeft alleen met de kosten te maken.
AWM
14 jaar geleden
ik denk dat ze ook te zwaar zouden zijn.