Is er in Nederland toezicht op de kwaliteit van zwemlessen?

Vroeger zat ik op schoolzwemmen. Om precies te zijn: vanaf april 1999 tot de zomervakantie van 2004. (vanaf de kleuters tot eind groep 5) Veel kinderen zaten buiten school niet op zwemles omdat het al via de school gegeven werd.
Aan het eind van deze periode, zat ik nog steeds met dezelfde kinderen in de groep, en moesten wij in het ondiepe bad elke les in de breedte van het zwembad baantjes zwemmen, met kurkjes om.
Onlangs begreep ik dat binnen een tot anderhalve schooljaar veel kinderen al een A-diploma moeten kunnen halen, en de echt maximale periode misschien 2-2,5 jaar is.

Mijn vraag is nu, of er instanties zijn die de kwaliteit van zwemlessen in de gaten houden? Ik heb enkel begrepen dat een inspecteur van de NRZ, waar vroeger nog nagenoeg elk zwembad bij aangesloten was, weleens langs wil komen bij het afzwemmen om te controleren of kinderen niet onterecht een zwemdiploma krijgen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als die er al is, werkt die voor geen meter. Mijn kleinkinderen zijn onnodig lang in te lage groepen gehouden. Uiteindelijk op weekcursus in 5 ochtenden klaar mét diploma. Zwemles is vaak een melkkoe!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb elders op deze website gelezen, dat er een aantal zwembaden zijn in Nederland waar zwemles inderdaad een melkkoe is en dat dit een vorm van fraude is om zo inkomsten binnen te harken. Goed om te lezen dat ik niet de enige ben die onnodig lang op een te laag niveau zwom. (Al wist ik dat al jaren)

Antwoorden (1)

Let erop dat de organisatie die de zwemles aanbiedt, werkt met het Zwem-ABC, dat
wordt uitgegeven door het Nationaal Platform Zwembaden l NRZ. Als Nationaal Platform
Zwembaden l NRZ bewaken we de kwaliteit van het diplomazwemmen. Wij toetsen of
kinderen aan het eind van de rit het goede niveau bereiken. En of het zwembad waar
het examen plaatsvindt en de organisatie van de examens aan bepaalde eisen voldoen.
Veilig zijn in het water is het allerbelangrijkste. Het is aan de aanbieder van de zwemles
hoe de weg daar naar toe, de inhoud van de zwemlessen, wordt ingevuld.

Er is dus alleen toezicht op het diplomazwemmen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Zoals ik het begrijp, wordt er alleen gekeken hoe kinderen zwemmen tijdens de diplomamomenten, en verder zelfs niet eens naar hoe lang een kind bezig is geweest met het volgen van zwemles voordat het mocht afzwemmen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, er wordt alleen gekeken of het kind zich veilig kan voortbewegen in het water en aan de gestelde eisen daaraan voldoet, de hoeveelheid lessen die een kind nodig heeft, zijn ook niet te controleren, dit omdat ieder kind verschillend is. Je kunt als ouder hier wel onderzoek naar doen, door de ervaringen van andere ouders te horen, voordat je jouw kind op zwemles zet. Je kunt hen vragen bij welk zwembad de lessen gevolgd werden en hoelang het heeft geduurd voordat het diploma gehaald was. Maar pas dan op, dat je de verwachtingen van jouw kind niet te hoog legt.
Ook helpt het als je regelmatig gaat zwemmen met je kind, in de tijd dat het lessen volgt, zodat hij/zij de geleerde vaardigheden sneller onder de knie krijgt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oké, dat lijkt me opzich wel logisch. Het kan best dat in het ene zwembad meer kinderen zitten die veel moeite hebben met leren zwemmen dan in een andere. Maar toch vind ik het vreemd dat er geen toezicht is op dit soort extreme praktijken zoals beschreven in mijn vraag.