Is het slecht om met gewichten te werken als je 15 bent?

Ik probeer mijn conditie en spieren op te bouwen.
Ik doe cardio etc. alleen mijn armen doe ik met gewichten.
Ik zat vroeger op een sportschool (12) daar mocht je onder begeleiding sporten, maar toen heb ik ooit iets opgevangen dat het slecht voor je botten zou zijn als je nog jong bent en traint met gewichten? is dit zo en zo ja wanneer kan het wel?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De verstandige leeftijd om met trainen te beginnen is vanaf 15 jaar. Echter heb je al jeugdfitness vanaf 9 jaar maar dit is allemaal onder begeleiding. Je kunt dus gewoon trainen op jouw leeftijd, en het is niet slecht, het is gezond. Het wordt wél slecht, als je je niet aan de regels houdt en je gaat bijvoorbeeld tóch aan de zeer zware gewichten hangen en zelf je eigen plan trekken, dan kan je, je in de groei zijnde botten inderdaad geen goed mee doen. Je kunt zwaar gaan trainen, als je zo rond de 18 bent en niet meer zo erg snel groeit of helemaal bent uitgegroeid. Dus gewoon lekker sportief blijven doen, maar overdrijf niks, daar heb je later ellende van. Hier vind je nog wat info. Het is een vertaalde pagina, dus niet in zo heel goed nederlands. Succes met trainen, en blijf gezond eten! Toegevoegd na 19 uur: Goh...zie ineens dat de link er helemaal niet bijstaat, en nu kan ik hem niet meer vinden, excuus! Je vind op het net wel voldoende info over jeugdfitness van de sportscholen, aangezien er steeds meer scholen zijn die jeugdfitness geven t/m 16 jaar.

werken aan je conditie en spieroefeningen met gewichten kan nooit kwaad. wel moet je het verantwoord doen, dwz vlieg er niet zonder goed plan tot opbouw in. er is voldoende advies over dit onderwerp op internet te vinden, of loop eens binnen bij een sportschool voor vrijblijvende informatie.

conditie trainen is inderdaad niet slecht voor je, maar hou de gewichten klein en licht. zodra je aan krachttraining begint, heb je veel kans dat je botten dichtgroeien en dat is niet leuk. nog beter zou het zijn om een sport te gaan doen, bijvoorbeeld zwemmen. daar word je breed van en bovendien zal je conditie perfect zijn! "fitness" is hiervoor te algemeen...

Training met (relatief) zware gewichten maakt dat je spieren korter worden. (en sterker). Dit houdt in dat je na een dergelijke training weer rek oefeningen moet doen om normaal soepel te blijven. Wat bij kinderen in de groei een bijkomend probleem is,dat het skelet ook groeit. De spieren moeten eigenlijk juist langer worden en dat wordt dus door zware gewichtstrainingen tegen gewerkt. Is overigens vooral tijdens een "groeispurt" iets om zeer goed op te letten. Wat altijd wel kan is trainen met gewichtenals ze maximaal 50% wegen van het zwaarste gewicht dat je nog voor die oefening kunt hanteren. Komt erop neer dat je die oefening dan minimaal een 25-30 keer moet kunnen herhalen. ps. Oefeningen met je eigen lichaam als gewicht zijn ook goed mogelijk, zoals pushups, optrekken aan rekstok ed.

Maak je er niet druk om. Zolang je niet 24/7 hardcore met veel te zware gewichten gaat trainen kan het geen kwaad. Je bent jong, dat is niet zo een groot probleem. Is juist fijn, want dan ga je de komende jaren ook vanzelf wat in de breedte groeien. Zorg wel dat je voldoende voedinsstoffen binnen krijgt. Dus drink elke dag veel melk, doe veel appelstroop in je yoghurt, en eet veel pasta.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100