Loopband: welke hellingshoek komt overeen met buiten lopen?

Op een loopband (zo'n ding dat je in een sportschool kunt gebruiken) kun je de hellingshoek instellen. Nu hoor ik af en toe dat lopen op een loopband pas representatief wordt voor buiten lopen als je een bepaalde hellingshoek zou instellen. Welke hellingshoek dat zou zijn hangt af van degene die dit beweert: sommigen zeggen 0,5%, anderen 1%, weer anderen zelfs 1,5%.

De reden zou zijn dat je jezelf bij het buiten lopen bij elke pas moet afzetten, en dat dat bij een loopband niet hoeft omdat die vanzelf al beweegt. Om toch een vorm van afzetten te verkrijgen, heb je dus een hellingshoek nodig.

Mijn vragen zijn nu:
--   Klopt deze redenatie?
--   Zo ja: welke hellingshoek moet ik instellen om overeen te komen met buiten lopen op vlak, hard terrein?

Cryofiel
8 jaar geleden
in: Sport
4.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik geloof er niks van. De aarde draait ook, als tegen de draaiing van de aarde inloopt wordt het ook niet zwaarder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit hoort bij wetenschap thuis.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat hangt ervan af waar je de focus legt. Als je naar het (bio)mechanische aspect kijkt, hoort het thuis bij wetenschap. Kijk je meer naar de mechanica dan is het natuurkunde, kijk je meer naar de bio-kant en naar de fysiologie dan is het biologie. Mij gaat het echter allereerst om het sporten. Om de instelling van een apparaat. Met als doel: representatief zijn voor het buiten lopen. De achtergrond is dat ik regelmatig op de loopband heb gelopen, maar dat ik daar tot nu toe altijd intervallen op heb gedaan. Een minuut snelwandelen, een minuut hardlopen op een snelheid die ik maximaal tien minuten lang zou kunnen volhouden, en dan een halve minuut het maximum van de loopband opzoeken. Deze serie vijf keer herhalen. Bij dit trainschema is het niet relevant of het lopen representatief is voor buiten lopen. Het gaat hier puur om de intervallen, om daarmee de hart-long-capaciteit en (dus) het uithoudingsvermogen te verbeteren. Nu wil ik dus eens kijken of ik aan een echte buitenloop mee zou kunnen doen. Dus wil ik weten welke instelling representatief is. Ik ga dan met die instelling gewoon eens tien minuten op dezelfde snelheid lopen om te kijken hoe het voelt, en om te kijken hoe mijn voeten, enkels en knieën zich de volgende twee dagen voelen. Lang verhaal - kernpunt is: voor mij ligt de focus van mijn vraag op het sporten, niet op de (bio)mechanica.
Cryofiel
8 jaar geleden
In dat geval zou de beste hellingshoek dus nul zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De hellingshoek moet je tijdens het lopen laten varieren dat doet het buiten ook, het is nergens zo constant als op je loopband. ;-)
De schoenen en de ondergrond waarop je gaat lopen zal een veel grotere impact hebben op de belasting van je gewrichten.

Het beste antwoord

Ik ben zelf geen fysiotherapeut, maar ga wel om met redelijk veel peuten.
Eenzelfde soort vraag heb ik een tijd geleden gesteld, namelijk waarmee je het beste kunt oefenen. Daarop zeiden ze dat het afhing wat ik wilde doen en wat ik wilde trainen.

Hierbij kwam ook voorbij wat het beste representatief is voor het buiten trainen. Hierop was het antwoord dat het gewoon simpel is, trainen op 0% helling is gewoon buiten trainen waar de helling 0% is (wat in grote delen van Nederland ook van toepassing is).

Je kan het ook vanuit natuurkundig opzicht bekijken. Kijk naar de lopende banden bij Schiphol. Daar kan je ook op lopen, je gaat sneller. Maar biomechanisch maak je dezelfde beweging en zet je af met dezelfde kracht om een stap vooruit te zetten.
Dit geldt ook voor de loopband. Alleen met een loopband gaat de band in de andere richting waardoor je op je plek blijft. Maar je beweging is hetzelfde en ook de kracht blijft hetzelfde.

Dus nee, de redenatie klopt niet.
Wat is er wel anders bij een loopband? Meestal veert deze iets meer mee dan een harde ondergrond (zoals stenen)(overigens, is die zin kost het al meer energie omdat je een veerkracht moet overwinnen). Door de kleine vering is de impact van lopen / rennen kleiner en ondervinden je enkels / knieen en andere gewrichten kleiner waardoor er minder schade is.

Waarom willen mensen dan toch vaak een hellingshoek instellen (ik heb het zelf ook al wanneer ik er op sta)? Omdat het lichter aanvoelt. Je hebt niet de "weerstand" van de wind. De lucht is minder koud (niet in de zomer, maar in de andere jaargetijden meestal wel) en als je met een helling lang kan lopen / rennnen, weet je zeker dat je het buiten ook volhoudt, zeker wanneer je route niet alleen van steen is, maar ook bospaden en zandweggetjes er in zitten.