Loopband: welke hellingshoek komt overeen met buiten lopen?

Op een loopband (zo'n ding dat je in een sportschool kunt gebruiken) kun je de hellingshoek instellen. Nu hoor ik af en toe dat lopen op een loopband pas representatief wordt voor buiten lopen als je een bepaalde hellingshoek zou instellen. Welke hellingshoek dat zou zijn hangt af van degene die dit beweert: sommigen zeggen 0,5%, anderen 1%, weer anderen zelfs 1,5%.

De reden zou zijn dat je jezelf bij het buiten lopen bij elke pas moet afzetten, en dat dat bij een loopband niet hoeft omdat die vanzelf al beweegt. Om toch een vorm van afzetten te verkrijgen, heb je dus een hellingshoek nodig.

Mijn vragen zijn nu:
--   Klopt deze redenatie?
--   Zo ja: welke hellingshoek moet ik instellen om overeen te komen met buiten lopen op vlak, hard terrein?
 

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik ben zelf geen fysiotherapeut, maar ga wel om met redelijk veel peuten. Eenzelfde soort vraag heb ik een tijd geleden gesteld, namelijk waarmee je het beste kunt oefenen. Daarop zeiden ze dat het afhing wat ik wilde doen en wat ik wilde trainen. Hierbij kwam ook voorbij wat het beste representatief is voor het buiten trainen. Hierop was het antwoord dat het gewoon simpel is, trainen op 0% helling is gewoon buiten trainen waar de helling 0% is (wat in grote delen van Nederland ook van toepassing is). Je kan het ook vanuit natuurkundig opzicht bekijken. Kijk naar de lopende banden bij Schiphol. Daar kan je ook op lopen, je gaat sneller. Maar biomechanisch maak je dezelfde beweging en zet je af met dezelfde kracht om een stap vooruit te zetten. Dit geldt ook voor de loopband. Alleen met een loopband gaat de band in de andere richting waardoor je op je plek blijft. Maar je beweging is hetzelfde en ook de kracht blijft hetzelfde. Dus nee, de redenatie klopt niet. Wat is er wel anders bij een loopband? Meestal veert deze iets meer mee dan een harde ondergrond (zoals stenen)(overigens, is die zin kost het al meer energie omdat je een veerkracht moet overwinnen). Door de kleine vering is de impact van lopen / rennen kleiner en ondervinden je enkels / knieen en andere gewrichten kleiner waardoor er minder schade is. Waarom willen mensen dan toch vaak een hellingshoek instellen (ik heb het zelf ook al wanneer ik er op sta)? Omdat het lichter aanvoelt. Je hebt niet de "weerstand" van de wind. De lucht is minder koud (niet in de zomer, maar in de andere jaargetijden meestal wel) en als je met een helling lang kan lopen / rennnen, weet je zeker dat je het buiten ook volhoudt, zeker wanneer je route niet alleen van steen is, maar ook bospaden en zandweggetjes er in zitten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100