Hoe gooi je opgeloste acrylverf weg? bruik bij het schilderen in acrylverg potten water om mijn kwasten schoon te maken voor de volgende kleur

Ik gebruik bij het schilderen in acrylverf potten water om mijn kwasten schoon te maken voor de volgende kleur. Bij het leeggieten ervan na afloop in de wasbak/gootsteen raakt die vaak verstopt. Wat is een betere manier?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik gebruik bij het schilderen in acrylverf potten water om mijn kwasten schoon te maken voor de volgende kleur. Na afloop loos ik het water in de wasbak/gootsteen. Die raakt daarvan verstopt. Wat is een beter manier?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
5.2K

Het beste antwoord

Acrylverf kan de afvoerverstoppen. Wanneer je de kwastenpot uitgiet en laat drogen, dan heb je een vliesje dat gewoon bij het restafval kan.
Bij deze week waar hittegolf temperaturen voorspeld worden, kun je de pot uitgieten op bv een dienblad. Na 1 uur in de zon kun je het vliesje eraf trekken.
Bij minder warm weer kun je een emmertje zand gebruiken. Daar giet je de pot in leeg.

Acrylverf is minder belastend voor het milieu dan normale verfsoorten. Acrylverf is vrijwel reukloos, sneldrogend en waterverdunbaar.
Het bevat nagenoeg geen organisch oplosmiddel en heeft een groot kleur- en glansbehoud. Overgebleven natte verfresten horen bij het klein chemisch afval (KCA). Ook afval van waterverdunbare verf.