Hoe kan iemand met minder spiermassa meer vollere spieren hebben?

Ik sport al zo een half jaar en heb ongeveer 62 kg spieren, en vet van 16 kilo. Laatst ging ik dus met mijn klasgenoot die 60 kg spier en 8 kilo vet heeft maar hij heeft meer gepompte spieren dan mij.

Vele zullen zeggen dat het aan mijn vetmassa komt maar mijn armen zijn veel dunner dan dat van hem, En hij kan tot 2 x meer gewicht op tillen dan dat ik dat kan terwijl zijn spiermassa lager is dan dat van hem?

Hoe kan het dan toch dat hij met minder spiermassa meer kan tillen en veel meer gepompte spieren heeft? en wat is het nut dan van spiermassa als het toch niks voorstelt aan de gewicht die je kan optillen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (1)

Wanneer een spier intensief gebruikt wordt, wordt er bloed naar die spier gepompt om deze van zuurstof te voorzien. Een zwakke spier die veel gewicht moet tillen kan dus vol bloed gepompt worden, waardoor deze spier (even) heel groot lijkt, maar nog steeds best zwak is.
Andersom kan een pezige spier, die qua formaat niet indrukwekkend hoeft te zijn, heel veel gewicht dragen omdat hij sterk is. Er hoeft hierdoor minder bloed/zuurstof naar die pezige spier gepompt te worden. Dus de sterke spier zal minder snel opgepompt worden.

Uiterlijk zegt dus niet veel over de kracht van een spier. Wil je toch volle spieren krijgen, train dan vooral met zware gewichten en met minder repetities. Op die manier zal er steeds veel bloed naar je spieren gepompt moeten worden, en zullen ze dus (tijdelijk) groter worden.

Het kan natuurlijk ook dat die klasgenoot pezigere spieren heeft, dus sterkere spieren. En omdat hij minder vet heeft, is hij droger, dus zijn de spieren beter zichtbaar.