Te laat met opzeggen voetbalvereniging en nu?

Mijn dochter kreeg te horen dat ze in de C gaat voetballen, terwijl ze in de D thuishoort. In de zomervakantie vertelde ze ons dat ze hier helemaal geen zin in heeft.
Ik heb nu geprobeerd op te zeggen, maar zoals ik al dacht, we zijn te laat. Nu moeten we het volledige bedrag betalen, dit vind ik raar. Dat we iets moeten betalen, ondanks dat het seizoen nog niet is begonnen, begrijp ik, maar het hele bedrag?
Kunnen we hier iets tegen doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
1.3K

Antwoorden (1)

Dat is afhankelijk van de eigen regels van de vereniging. Deze zijn te vinden in de statuten en het huishoudelijk reglement. Het bestuur voert ze uit en door lid te worden van de vereniging heb je ermee ingestemd.

Besturen scheppen niet graag precedenten door af te gaan wijken van de regels want dan is het einde zoek. Dan heeft 'iedereen' wel een eigen reden om een 'bijzonder geval' te zijn. Maar proberen kun je het uiteraard altijd.

Die regels zijn er niet voor niets. Denk aan het plannen van velden, trainers, teamindelingen, speelroosters, subsidievoorschriften, enz.

Als je bij de ANWB (een heel grote vereniging) niet tijdig opzegt, zit je er voor een jaar aan vast.

De regels die voor abonnementen gelden, gelden dus niet voor een vereniging. Een vereniging heeft leden, een sportschool bijv. abonnees. Zo'n sportschool kun je na de eerste periode met een opzegtermijn van een maand maandelijks opzeggen, bij een vereniging bind je je steeds voor meestal een jaar. Het is een heel andere rechtspersoon dan een 'gewoon' bedrijf. Inspraak heb je via de algemene ledenvergadering.