Hoe heet de vechtsport waarmee je met alleen aanraking iemand uit kan schakelen?

Ik had eens bij try before you die gezien dat er een vechtsport bestond waarbij je met kneepjes de ander bewusteloos kon uitschakelen.
Ik zie ook wel eens vaak in films dat mensen door een kneepje in de nek de ander kunnen uitschakelen, bestaat dat echt??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
3.6K

Het beste antwoord

Je hoofdvraag is al beantwoord. Toch wil ik eigenlijk nog even wat toevoegen over je extra vraag namelijk:

"bestaat dat echt?"

Ik het afgelopen jaar geleerd eerst mij te richten op de wetenschappelijke kant voordat ik meteen iets aanneem voor 'waar'.

Daarom zou ik je aanraden om het volgende te lezen:
-----------------------------------------------------------------
"De psycholoog Irving Kirsch onderzocht de invloed van zogenoemde ‘responsverwachtingen’ (response expectancies), de verwachting dat je automatisch op een bepaalde manier zult reageren. Volgens hem kan zo’n verwachting zichzelf waarmaken en de reactie onbewust oproepen. andere mogelijke verklaring is dat de studenten van Dillman en Jay doen wat er van hen verwacht wordt. De meester wil dat ze tegen de vlakte gaan en ze gehoorzamen daaraan. Dit hoeft niet te betekenen dat ze doelbewust een toneelstukje opvoeren. Het is goed mogelijk dat ze erin slagen om zichzelf het gevoel te geven dat ze niet verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag.

Hoe weten we dat we iets zelf hebben gewild? Volgens de psycholoog Daniel Wegner is onze wil een gevoel, een ervaring of emotie die ontstaat wanneer we onze handelingen toeschrijven aan onze voorafgaande gedachten of intenties. Wanneer iemand er sterk van overtuigd is dat hij achterover viel door de kracht van qi, dan kan dit ertoe leiden dat hij het niet meer ervaart als iets dat hij zelf heeft gewild of gedaan.

Garlaschelli en Polidoro voerden een test uit waarbij een leerling van Jay achter een donker en ondoorschijnend laken werd geplaatst. Hierdoor kon hij niet zien op welk moment de meester zijn krachten op hem richtte. Hij wist niet meer wanneer hij de qi kon verwachten. Onder deze omstandigheden gebeurde er niets bijzonders en bleef hij rustig staan.

De invloed van suggestie werd al in 1784 onderzocht door de bekende fysicus Benjamin Franklin, die destijds ambassadeur was in Frankrijk. Hij voerde experimenten uit met een mesmerist die zijn ‘magnetische’ krachten van enige afstand op patiënten richtte. Als de mesmerist zijn hand uitstrekte naar hun linkerbeen, dan voelden ze de energie in dit been trekken. Maar nadat ze waren geblinddoekt, konden ze niet meer vaststellen op welke plek hij zich richtte.
"
-----------------------------------------------------------------
(Het gaat mij niet zozeer om het artikel, maar om de onderzoeken die naar responsverwachtingen zijn gedaan)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja dat bestaat echt... Ik weet de naam niet (meer), maar ik heb er een DVD van... Zo kunnen ze achter in de nek iemand uitschakelen, inderdaad... Ook kunnen ze door een slag op de onderarm je een hartstilstand geven... of via geluid iemand bewusteloos maken... Een slag net onder je borstbeen verlamt het hart... Zo staat deze DVD vol van dit soort truukjes... Maar of er een naam voor is, dat weet ik niet (meer)...

Toegevoegd na 1 uur:
Dim Mak... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan o.a. met American action kempo karate. Dat is geheel gericht op uitschakelen en doden van de tegenstander.

WWW.KENPOKARATE.NL
Action Kenpo Karate Studios bieden aan iedereen de mogelijkheid om op hoog professioneel niveau getraind te raken in weerbaarheid en zelfverdediging door middel van de Actie programma´s die in Kenpo Karate schuil gaan. Hans Hesselmann introduceerde vanaf 1980 Ed Parkers American Kenpo Karate in Nederland en is met zijn 7e dan hoofdleraar voor dit systeem in Nederland. Hij is daarin tevens rijksgediplomeerd leraar Martial Arts via de Federatie Oosterse Gevechtskunsten en rijksgediplomeerd leraar Self Defense. In Japan werd hij benoemd tot Shidoshi en 8ste Dan Bujinkan Ninjutsu onder Dr. Hatsumi Masaaki. Alle Action Kenpo Karate scholen zijn erkend en worden ondersteund door de Martial Arts Stichting Holland.

ACTION KENPO KARATE UTRECHT (CENTRUM)
JANSVELD 19
Tel: 030 - 2942988 030 - 2942988
of: 06-49694305
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=yhng9a8w-lk ziet er ietwat kansloos uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kom maar langs, geef ik je een kansloze demo. Maar niet klagen als je beschadigd bent na afloop. Overgens trainen bij bovenstaande school ook speciale teams v/d politie. En het lijkt mij dat ze dat niet voor niets doen. Maar dat katatje is inderdaad volgens mij voor de witte band.
Kyusho Jitsu

http://www.daochi.eu/index.php/nederlands/kyusho-jitsu
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cool, dit zit ook in American action kempo karate en werkt inderdaad perfect +1