Waarom het lijn onder aan de dobber bij een werphengel ?

meestal zie in ik het lijntje alleen maar door het onderste oogje van de dobber lopen bij de werphengel.(boven dus niet)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
6.2K

Antwoorden (2)

Uit-peilen doe je door een stopper op de lijn te zetten, op een diepte die jij kiest. Door de lijn alleen door het onderst oog van de dobber te laten lopen, zakt de lijn tot dat de dobber tegen de stopper aan komt. Je kunt nu de lij ook weer op de molen rollen, tot dat je nog een lengte over hebt die goed is om te werpen. Als je de dobber vast zou zetten op de lijn, op een diepte van bijv. 6 meter, dan is je lijn veel te lang om goed te kunnen werpen.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
sorry ik begrijp het niet goed ,mijn werphengel is ongeveer 2 meter lang ,ik kan dus nooit dieper dan 2 meter gaan vissen.de lijn is dan toch altijd veel te lang om te werpen ?
Echte (engelse) matchvissers vissen met onderin verzwaarde lange dobbers en zinkende nylon lijnen en het idee is het afdrijven van de dobber op stilstaand water zoveel mogelijk te voorkomen door de lijn in zo diep mogelijk water te houden. Het bovenste waterlaagje is erg gevoelig voor windstromingen. Verder maakt het weinig uit, de klassieke schuifdobber voor snoekbaars heeft weer twee oogjes, een beetje afdrijven is dan ook wel gewensd omdat je zo de vis wat opzoekt. Voor brasem moet het aas enige tijd mooi stil op de bodem liggen. Daarom worden ook vliegenpoppen gebruikt in plaats van bewegende maden om brasems in plaats van voorns te vangen. De brasems filteren het voedsel uit de bodem, in de natuur zijn dat kleine muggenlarven in de modder, op visarm water ook wel grotere diertjes als erwtenmosselen en kokerjuffers, waardoor de brasems daar veel groter kunnen worden. Als je nu lang de recreatiestrandjes loopt kun je vaak de 10 cm brede putten zien die door de brasems zijn uitgegraven. Vooral s nachts azen ze namelijk ook op ondiepe stranden, alleen op Meinerswijk bij Arnhem zie je ze ook wel overdag bezig.

Karperpennetjes zitten vaak ook alleen met het onderste oogje vast, daardoor loopt de dobber wat minder snel vast in waterplanten tijdens de drill.

Bij een vaste hengel gebruik je altijd pennen die boven en onder vastzitten, met de tip van de hengel kun je dan het afdrijven van de dobber voorkomen of vertragen zonder dat de dobber ondergaat. Ook bij matchvissen op stromend water gebruik je dobbers die aan twee punten bevestigd zijn om dezelfde reden.