Nieuw bij Fit4Free, hoe werkt het trainingsschema?

Ik heb me sinds kort ingeschreven bij de Fit4Free sportschool hier in de buurt, en ik heb een trainingsschema ontvangen bij de introductieles.
Op dit schema staan instructies over welke oefeningen ik moet doen, hoe lang en met hoeveel gewicht. Alleen kom ik er nou niet helemaal uit wat er precies bedoeld word.

Een foto van het schema is bijgevoegd.

Mijn vragen:
- Wat word bedoeld met de toelichting? Namelijk, wat is een set? En wat word bedoelt met 15 moet, 20 mag niet?
- Waar staat op hoeveel kilogram ik een apparaat moet instellen? Ik zie 2x10-15 maar ik weet niet hoe ik 2 keer 10 tot 15 kg moet instellen.
- Wat word bedoelt met 1 op, 2 neer?
- Hoe lang moet ik een oefening doen, 60 seconden of moet ik ze herhalen?

Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als het goed is heb je begeleiding en uitleg gekregen bij je schema, maar ik zal er even langs proberen te gaan. - Wat word bedoeld met de toelichting? Namelijk, wat is een set? En wat word bedoelt met 15 moet, 20 mag niet? Als er staat een setje van 20, dan doe je 20 herhalingen van een oefening, en daarna neem je rust. Dan heb je 1 set gedaan. 15 moet, je moet dus minstens 15 herhalingen doen. 20 mag niet, als je 20 herhalingen kunt doen dan is je oefening te makkelijk. - Waar staat op hoeveel kilogram ik een apparaat moet instellen? Ik zie 2x10-15 maar ik weet niet hoe ik 2 keer 10 tot 15 kg moet instellen. Er staat geen gewicht bij vermeld omdat je dit moet uitproberen. Er staat dus bij een oefening 2x 10-15, dat betekent 2 setjes van 10 tot 15 herhalingen. Je stelt het gewicht dus zo in dat je zoveel herhalingen kunt doen, maar dat het daarna te zwaar word. Dit moet je dus even uittesten. - Wat word bedoelt met 1 op, 2 neer? 1 op = 1 seconde op, in het geval van die leg press dus in 1 seconde omhoog komen en je benen strekken. 2 nee is dus dat je 2 seconden gebruikt om weer terug in de rust houding te komen. - Hoe lang moet ik een oefening doen, 60 seconden of moet ik ze herhalen? De 60 seconden geeft je rusttijd aan. Toegevoegd na 5 minuten: Neem leg press (oefening 2 op je foto) - Er staat rechts toestel instellen naar lichaamsmaten, dat is dus rugleuning, en afstand voetpedaal tot de stoel waar je op zit. Dat zijn vaak standen van 1-5, schrijf het anders op als je de goede instelling hebt gevonden. - Instructie toestel opvolgen staat er alleen maar voor je eigen veiligheid als waarschuwing, dat je niet verkeerd op dat ding gaat zitten. - Instructie schema opvolgen, dan kijk je dus in het linker middelste gedeelte. - hokje kg is leeg, die vul je zelf in (zie hierboven voor hoe je het ongeveer in moet stellen, niet te zwaar en niet te licht). Na een tijdje trainen word het makkelijker en verhoog je het gewicht. - er staat 2 x 10-15, je doet dus 2 setjes van minstens 10 en maximaal 15 herhalingen. - 1 op, 2 neer, 1 seconde gebruiken om je benen te strekken, 2 seconden gebruiken om te laten zakken. Time je ademhaling hiermee, uitademen met krachtzetten. - 60 seconden, de rust die je neemt. Je doet dus je herhalingen (1 set), neemt 60 seconden rust en doet daarna de volgende hehalingen (set nummer 2). Je moest 2 sets doen, dus na set 2 neem je weer 60 seconden rust en ga je naar volgende oefening.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100