Is het verantwoord om elke dag de crosstrainer te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Dat mag je elke dag doen als jij dat wilt. Het is een goede beweging om je hartslag hoger te krijgen.
Je zegt er niet bij hoe lang en op welke intensiteit, maar iets als elke dag 20 minuten dat je hartslag zo hoog is dat een gesprek voeren moeilijk is, is prima te doen.

Het is wel eentonig, probeer het wel af te wisselen met iets anders. Je lichaam went snel aan een bepaalde beweging. Je kunt het dan beter 2-3x in de week doen, en dan de andere dagen ga je wandelen of fietsen of zwemmen ofzoiets.
Af en toe krachttraining doen is ook aan te raden.
Ritsuka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, ik zit momenteel op brake 7 van de 15, ongeveer 20 minuutjes, ik fiets dagelijks ook al minimaal een uur naar school.
Ritsuka
9 jaar geleden
Je kunt ook proberen wat af te wisselen, interval training doen. Maar klinkt wel prima zo hoor
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar is dus niet te veel als ik het elke dag doe? Ik probeer het inderdaad af te wisselen met intervaltraining of hardlopen.
Ritsuka
9 jaar geleden
Als je merkt dat je lang spierpijn blijft houden, of je blijft lang moe, dan is het teveel. Houd gewoon in de gaten hoe je je voelt en hoe het gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb nu niet eens last van spierpijn, maar de 'zwaarte' van de crosstrainer zal ik wel geleidelijk moeten opvoeren?
Ritsuka
9 jaar geleden
Dat merk je vanzelf, als het makkelijker word, dan probeer je het wat zwaarder. Dan weet je dat je conditie beter word :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, bedankt voor je reacties!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord van Ritsuka: het hangt helemaal af van de intensiteit. Als ezelsbruggetje kan je aanhouden:
- 55% - 75% van je persoonlijke maximale hartslag is (voornamelijk) vetverbranding.
- 75% - 85% van je persoonlijke maximale hartslag is (voornamelijk) conditieopbouw/-behoud. Je persoonlijke maximale hartslag is: 220 minus je leeftijd en tussen de 55% en 85% daarvan is je workout dus effectief. Iedere dag trainen op ‘vetverbrandingslevel’ lijkt mij geen probleem, elke dag trainen op ‘conditielevel’ lijkt mij niet verstandig. Je hart moet ook herstellen van zo’n zware inspanning. Een dag rust tussen de volgende conditie-oefening is zodoende wel noodzakelijk.
Ritsuka
9 jaar geleden
Dank voor de uitbreiding :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad bedankt voor de uitbreiding, de meter geeft meestal aan een hartslag tussen de 120-140, dus dan is het niet te intensief denk ik?
Ritsuka
9 jaar geleden
Als je 17 bent (aan je naam te zien) dan is 111 55% van je hartslag, en 172 is 85% van je hartslag. Dan zit je dus goed.
Je kunt af en toe eens wat intensiever gaan, voor je conditie op te bouwen, maar dat moet je dus niet te vaak doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben nog 16, maar die conditie kan ik dan beter opbouwen met wat je al zei intervaltraining of hardlopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad 120 - 140 is niet te intensief: dit is voor jouw leeftijd een mooi vetverbrandingslevel, maar is dat ook je doel?? In dat geval is alleen cardio (loopband, crosstrainer, hardlopen etc.) niet het meest effectief. Het meest effectief val je af door OOK regelmatig spieroefeningen te doen. De meest effectieve afslankworkout bestaat uit eerst min. 20 minuten spieren trainen en zo snel mogelijk daarna, het liefst in een beweging door, minstens 40 min. cardio te doen op 55% - 70%, van jouw persoonlijke maximale hartslag, die 75% is wel echt het maximum. Als je direct gaat 'cardioën' zonder eerst je spieren te trainen, zoals de meesten doen, zit je lichaam niet meteen in z'n 'vetverbrandingsmoodus', waardoor je de eerste 20 min. van je cardioworkout amper vet verbrandt en deze dus eigenlijk voor niets doet (voor de liefhebbers: google maar eens op 'glycogeenvoorraad'). Verder, kan het best zij dat je de komende tijd nog aardig wat groei meepakt en daar val je ook van af: als je langer wordt en je gewicht blijft hetzelfde, word je per centimeter slanker. De komende tijd is het zodoende van belang veel en regelmatig gezonde dingen te eten. Alleen dan zal je goed groeien en dus optimaal kunnen profiteren van het afslankende effect hiervan. Maak dus niet de fout als vele leeftijdsgenoten van je om je ontbijt over te gaan slaan/zo min mogelijk te gaan eten/eten uit te gaan spugen, met het idee daarmee te kunnen afvallen: gezond eten (groente, fruit, vezels, eiwitten, goede koolhydraten, goede vetten) heeft je lichaam de komende tijd keihard nodig om het laatste stukje groei(spurt) optimaal uit te kunnen voeren!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tijdens het ontbijt eet ik 5 boterhammen, naar school neem ik 5 boterhammen mee, ik probeer elke dag 2 stuks fruit te eten en eet grote warme maaltijd, dus dat zit wel goed. Maar je zegt iets van een aflslankworkout, waar bestaat dat dan uit? Maar er wordt juist gezegd dat als je lang doorgaat je spieren gaat verbranden?
Ritsuka
9 jaar geleden
Je eet voornamelijk heel veel brood, probeer eventueel ook iets als kwark of gekookte eieren te eten, je hebt ook eiwitten nodig voor je spieren. Rest klinkt prima. RichWes zegt het al een beetje hierboven, eerst krachttraining doen, en daarna nog wat cardio. Hoeft echt niet 40 minuten hoor, maar zo krijg je wel een extra boost. Ik doe zelf heel vaak gewoon 15-20 minuten krachttraining, maar dan wel met korte rust ertussen, dat is ook flinke cardio hoor ;) Ik zou niet al te veel op al die getalletjes en dingen gaan letten, gewoon zorgen dat je regelmatig ff lekker je hartslag omhoog krijgt, dan ben je gezond bezig.
Ritsuka
9 jaar geleden
Als je voeding redelijk goed is, dan verlies je echt geen spieren hoor. Dat is pas als je echt heel veel cardio zou doen in combinatie met te weinig eten, dan gaat je lichaam de spieren afbreken voor energie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik eet ook een keer in de week een eitje ;). Maar ik sport thuis, dus krachttraining gaat moeilijk, wat kun je mij dan aanraden?
Ritsuka
9 jaar geleden
Trainen met je lichaamsgewicht, zoiets als dit: http://greatist.com/fitness/50-bodyweight-exercises-you-can-do-anywhere
Google de namen van de oefeningen voor filmpjes, staan wel op Youtube.
Je kunt gewichten aanschaffen, of bijvoorbeeld een stevige sporttas vullen met zware dingen, voor een zandzak: http://www.menshealth.nl/Artikelen/Maak-je-eigen-sandbag
En daar kun je ook veel mee doen: https://www.youtube.com/user/SandbagFitness/videos
Ritsuka
9 jaar geleden
Daarnaast is er vast wel een speeltuintje in de buurt, monkey bars of rekstokken, kun je ook vanalles mee. Gewoon trappen op en af gaan rennen, mogelijkheden genoeg.
Ritsuka
9 jaar geleden
Hier ook een goede link, staat gesorteerd op wat je wilt trainen en hoe moeilijk het is, met overal een filmpje bij (plaatje klikken): http://strength.stack52.com/periodic-table-of-bodyweight-exercises/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, dank voor alle links, ik woon achteraf, dus helaas geen speeltuintje, maar er zijn nog genoeg andere mogelijkheden zie ik. Bedankt weer voor je reacties!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naast alle goede adviezen van Ritsuka kan je ook nog denken aan activiteiten als: touwtje springen, hoelahoepen, hinkelen, etc. Verder kan je extra spieroefeningen meepakken met een (spel)computer (Wii fit, Kineckt, dansmatje aan de pc hangen, etc.). Ook regelmatig meedoen met dansoefeningen, bijvoorbeeld Zumba, kunnen wonderen doen voor je spieren. Een Zumba-dvdtje kan je voor een paar euro vinden - laatst bij de Action een 4-dvdbox met Zumba-oefeningen voor € 5,99! - en op Youtube staan ook vele Zumba-oefeningen/-lessen. Ben je niet zo'n sporter/danser? Dan zou je nog kunnen denken aan yoga. Met power yoga bijv. train je ook aardig wat spiertjes. Yoga-dvd's zijn vast ook te koop en ongetwijfeld staan er ook vele yoga-filmpjes op Youtube. Het gaat er dus niet om om je spieren met hele zware gewichten te trainen, daarom had ik ook bewust het woord 'krachttraining' vermeden in mijn vorige reactie, het gaat om de opbouw van meer spiermassa (spiergewicht) t.o.v. vetmassa (vetgewicht). Dit kan ook met allerhande lichte (en leuke!) spieroefeningen zoals hierboven beschreven. Meer getrainde spieren verbeteren je houding en zorgen snel voor een (veel!) strakker lichaam, wat jij en anderen ook snel zien, wat een enorme motivatieboost geeft om ermee door te gaan. Net zo belangrijk is dat meer getrainde spieren je stofwisseling verbeteren, waardoor je lichaam in een hoger 'verbrandingslevel' komt, waardoor je in de toekomst gemakkelijker afvalt/ op gewicht blijft, ook als je dan (weer wat meer) extraatjes eet/minder aan cardio doet. Tot slot, als je dus voordat je gaat cardioën je glycogeen met je spieroefeningen hebt verbrand, zit je lichaam dus meteen in z'n optimale 'vetverbrandingsmodus' als je op die crosstrainer stapt, zoals ik in mijn vorige reactie al vertelde. Met maximaal vetverbrandend effect tot gevolg. Spieroefeningen vind ik daarom net zo belangrijk, misschien nog wel belangrijker, dan cardio-oefeningen wanneer je wilt afvallen. Alleen de focus ligt bij iedereen dus buitensporig op het laatste.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wil niet echt afvallen, want ik ben niet dik, maar gewoon strak zou wel fijn zijn, daarnaast probeer ik er ook nog conditie mee op te bouwen voor het voetbal. Maar de oefeningen die Ritsuka aangaf zijn dus zeker aan te raden?
Ritsuka
9 jaar geleden
RichWes gaf ook goede tips. Probeer gewoon wat meer eiwitten (streven naar 100 gram per dag) en doe wat jij leuk vind aan beweging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, bedankt voor jullie reacties!