Renners of remmers in de bobslee?

Vandaag zei Edwin van Calkar in De Wereld Draait Door dat in de bobslee sport "remmen absoluut verboden is".
Ik heb lang gedacht dat de 4-mans bob een piloot had, aangevuld met 3 "renners".
Tijdens de Olympische Spelen van Vancouver drong het tot mij door dat dat "remmers"'zijn.
Waarom heten in de 4-mans bob de renners remmers?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wist je dat dat ding op je plaatje verdomd veel weg heeft van een mannelijk lid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moest ook denken aan een piemeltje op sterk water!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een foto van een glaskunstwerk, gemaakt in Frankrijk, in Treigny.
Volgens mij is het een sprookjesfiguur, ik vind het een leuk bozig menneke, maar als het overkomt als een half verkapte eikel, dan moet ik maar eens een andere avatar zoeken....

Het beste antwoord

In een tweemans bobsleeformatie heet het de piloot en de remmer.

In een viermans bobsleeformatie is er sprake van een piloot, een remmer, en twee duwers. Duwers, omdat sterke atleten de slee een extra duw moesten geven voor de snelheid aan het begin van de run. Deze atleten komen uit allerlei sportdisciplines, en hoeven alleen maar sterk en snel te zijn.
De remmer moet de slee aan het eind van de baan tot stilstand (kunnen) brengen. De piloot visualiseert de baan, de remmer en de twee duwers zien niets. Zij zijn afhankelijk van de aanwijzigingen van de piloot
De remmer is ook verantwoordelijk voor het onderhouden van de ijzers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus het benoemen van de drie andere leden van de 4-mans bob tot "remmers" is eigenlijk onzorgvuldig taalgebruik van sportjournalisten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is gemak, zie onderstaande tekst: Voor de tweemansbobwedstrijden bestaat het team uit een remmer en een bestuurder. Voor de viermansbobraces worden hier nog twee extra duwers aan toegevoegd. Uit een staande start wordt de bob over de eerste vijftig meter door het team op snelheid geduwd.