Verbrand je echt minder vet wanneer je met je hartslag boven de 75% gaat zitten?

Ik lees vaak dat als je tijdens je fitnestraining zoveel mogelijk vet wilt verbranden dat je dan met je hartslag tussen de 65 tot 75% van je maximale hartslag moet gaan zitten. Maar het gaat er bij mij niet echt in dat ik minder vet verbrand als mijn hartslag op bv 85% zit.
Is het echt waar dat je minder vet verbrand bij 85% dan bij 70% en zo ja, hoe komt dat?

10 jaar geleden
in: Sport
Ritsuka
10 jaar geleden
kies gewoon een sport die jij leuk vind, en doe het regelmatig.
als je dat combineert met grotendeels gezond eten en op je porties letten (niet te veel en niet te weinig) dan bereik je uiteindelijk meer dan met alleen op je hartslag focussen.
Reddie
10 jaar geleden
@Ritsuka, Inderdaad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
klopt hartslag zegt niks over vetverbranding

Antwoorden (1)

Het ongeveer-verhaal;
Optimale vet- en koolhydraat verbranding is gelinkt aan de zuurstofcapaciteit in je lichaam.
Bij inspanning zal je hart sneller gaan kloppen om bloed rond te pompen en je gaat sneller ademen.
Vet wordt optimaal verbrand als je hart op ±70% van zijn maximale capaciteit aan het werk is. Dan is het zuurstofgebruik van de cellen in je lichaam het beste voor het verbranden van vet.

Wat meer detail:
De RER (respitory exchange ratio) is het verschil in VO2max (zuurstofgebruik) en VCO2max (CO2productie). De RER geeft een waarde waarbij vet of koolhydraten het beste omgezet worden tot energie. Bij een RER van 0,7 worden vetten het beste omgezet. Bij een RER van 1 worden koolhydraten het beste omgezet.

Als je zelf het wil opzoeken zijn de volgende zoektermen wel van belang: VCO2max, VO2max, calorimetrie.
McArdle -Exercise Phisiology is een goed boek, al gaat het misschien wat te diep op de stof in.

Toegevoegd na 3 minuten:
* Je verbrandt dus wel vet als je boven de 70% gaat zitten, echter steeds minder effectief - tot niet meer. Want bij RER=1 is het dus 100% koolhydraten.