Waarom krijg je na buiten hardlopen eerder spierpijn dan bij hardlopen op de loopband?

Ik loop zo'n 3 keer per week hard. Gemiddeld zo'n 10 tot 20 km. Op de loopband heb ik de volgende dag nergens last van. Gisteren weer eens 15 km buitengelopen en vandaag heb ik enorme spierpijn! Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, eigenlijk vooral in de bovenbenen.
Als ik de trap AF moet, pfffff!

Het beste antwoord

Er is toch wel een beetje een verschil tussen een loopband en 'het buiten lopen'. Naast weersinvloeden die je buiten hebt, is het zo dat je bij de loopband de afzetfase mist, de band beweegt nl. onder je door, daar hoef je niks voor te doen. Op de weg moet je zelf de ondergrond onder je weg duwen. Dit geeft meer belasting op oa je kuitspieren, en je bovenbenen( denk bv aan de hellingproef). Daar zit voornamelijk het verschil....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit bij stilgestaan, de extra kracht die je moet zetten wanneer je zelf de ondergrond weg moet duwen.
Zit wat in!

Andere antwoorden (5)

Loop je op verharde wegen?

Dan kan dat een hele goed reden zijn van de spierpijn die in grotere mate aanwezig is na het buiten hardlopen.
De loopband veert altijd iets mee en absorbeert veel van de 'klap' die je steeds maakt tijdens het hardlopen.

Klinkers en asfalt daarentegen doen dat absoluut niet.

Ook aangestampte/aangereden zandpaden kunnen erg hard zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten loop ik afwisselend op harde en onverharde wegen.
Maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben...
Had ik nog niet aan gedacht.
Ik weet zo gauw twee mogelijke oorzaken.
1 het is buiten kouder dan binnen (athans deze dagen) waardoor je spieren kouder zijn.
2: De loopband veert beter dan de harde weg waardoor je spieren buiten zwaarder belast worden doordat er bij minderverende onderlaag de schokken harder worden doorgegeven aan je gewrichten en spieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn verschillende redenen voor.
1. De loopband veert mee met je stappen en het wegdek niet.
2. De koude wind die buiten waait, koelt je lichaam (en spieren) af, wat de verbranding niet ten goede komt.

De oplossingen zijn:
1. Betere hardloopschoenen aanschaffen.
2. Warme en lichaamsbedekkende kleding aan doen (dit klinkt raar en tegenstrijdig met een sportieve instelling, maar het helpt echt!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovendien heb je met factoren te maken als het weer en je loopt niet constant één tempo op dezelfde ondergrond. Hierdoor kun je ook spierpijn krijgen.
Op de loopband begint men vaak ook langzaam en versneld langzaam het tempo. Er is een structuur in de opbouw van het hardlopen. Ik zie vaak dat mensen die buiten hardlopen, niet of nauwelijks de spieren van te voren opwarmen of nadien uitlopen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een beetje hardloper gaat geen 15 km lopen zonder een degelijke warming up!
Ik moet er niet aan denken!
En vanzelfsprekend na afloop een goede cooling down na het uitlopen.
Dus daar ligt het niet aan.
Wellicht heb je morgen griep, en komt het niet van het hardlopen. Als je vaak 10-20 km loopt, hoor je geen spierpijn te krijgen van 15 km lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is niet correct, dit is helemaal afhankelijk van het gegeven of je een 'duurloop' loopt, of dat je interval inbouwt in je loop. Ik kan na een halve marathon wedstrijd de volgende dag de trap niet fatsoenlijk op lopen hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precis Nietloos, klopt als een bus.