Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt watertrappelen moeilijker wanneer de armen boven water worden gehouden ipv onder water?

Hierbij geen rekening houden met het meebewegen van de armen onder water, maar een mechanisch principe van zwemmen benoemen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Onder water ondervinden je armen een opwaartse kracht; boven water niet. Dus hoe meer lichaamsdelen je boven water moet houden, hoe meer ondersteunings-/zwemkracht je zult moeten leveren. En dat zal voornamelijk uit de benen moeten komen.
Daarnaast vermoed ik dat je armen als een soort van stabilisator werken die voorkomen dat je lichaam om zijn lengteas draait. Met je armen boven water zal je dus sterker linksom en rechtsom tollen, en dat zal het ook moeilijker maken voor je benen om zich "af te zetten" (al hangt dat vermoedelijk van techniek af).
Tenslotte wekken je armen geen drijfkracht op doordat ze niet meezwemmen. Maar dit puntje had je zelf al bedacht en zocht je niet, begrijp ik uit je vraag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat de wet van Archimedes hierop van toepassing is, hieronder zal ik die plaatsen.

De Wet van Archimedes luidt:

De opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof of gas ondervindt is even groot als het gewicht van de verplaatste vloeistof of gas.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding