Waarom is de bekerfinale in de Kuip??

Waarom niet in een stadion van de uitgelote thuisploeg??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
20.6K

Het beste antwoord

De bekerfinale wordt al heel lang in de kuip gespeeld. Dit is dus een traditie. Net zoals de Engelse bekerfinale, de FA cup in het Wembleystadion te Londen wordt gespeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het is eerlijker om het op neutraal terrein te spelen en zo het thuisvoordeel uit te sluiten. Als feyenoord in de finale had gezeten zou de finale dan ook in een ander stadion worden gespeeld. De KNVB wil het in 1 wedstrijd doen, en dan is het dus niet eerlijk als één ploeg thuisspeelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als Feyenoord in de bekerfinale staat is het ook gewoon in de Kuip!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet, als Feyenoord in de finale staat, is de wedstrijd nog steeds in de Kuip, wel kan Feyenoord officieel "uit" spelen. -1
Omdat ze dit graag op neutraal terrein willen houden. En dat niet alleen , dit heeft te maken met sponsering, overige financiële middelen en traditie. Zo wordt de johan cruijf schaal in de arena gehouden om de zelfde redenen.

Verder zal de bekerfinale van nederland sneller worden uitgezonden in het buitenland, dan gewone competitiewedstrijden.

Het is dus ook een visitekaartje voor het nederlands voetbal.

ter aanvulling van wat hier boven werd beschreven: Ook als feyenoord in de finale had gestaan , werd deze wedstrijd alsnog in de kuip gespeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Kuip is het stadion voor de finale, dit is vooraf bepaald door de KNVB. Ook wanneer Feyenoord in de finale staat.

Feyenoord kan wel officieel de "uitspelende ploeg" zijn, als de finale dan tegen een team is met een zelfde kleur shirt, moet Feyenoord in het uitshirt spelen. De finale in 2003 was FC Utrecht tegen Feyenoord (in de Kuip), FC Utrecht was de thuisploeg en Feyenoord speelde daarom in het uitshirt (zie plaatje).

Een uitzondering was de bekerfinale in 2010, vanwege een verbod op uitsupporters bij wedstrijden tussen Feyenoord en Ajax, werd de finale over 2 wedstrijden gespeeld, 1 in Amsterdam (zonder Feyenoord supporters) en 1 in Rotterdam (zonder Ajax supporters).

Toegevoegd na 6 minuten:
De laatste finale buiten de Kuip was in het Willem II stadion op 12 mei 1988. PSV (doelpunten van Gerets (2) en Lerby) won toen na verlenging met 3-2 van Roda JC (doelpunten van Huub en Raymond Smeets).