Wat wordt er met het begrip "tegel" bedoeld in de context van gps-kaarten?

Ik heb een gps-apparaat (etrex 20). Hiervan wil ik het geheugen uitbreiden met een microSD. Op diverse fora lees ik echter dat je een kleine sd-kaart moet nemen., omdat je anders het aantal tegels overschrijdt

Voorbeeldje:
De etrex 20 kan 32 Gb aan, maar dan overschrijd je wellicht het aantal tegels van 4000.

Dit heeft bij mij de volgende vragen opgeroeepn
- Wat er bedoeld met tegels?
- Hoe weet je dat je het aantal tegels niet overschrijdt?
- Wat gebeurt er als je het aantal tegels overschrijdt?
- Wat voor microSD is groot genoeg om extra kaarten op te zetten, maar niet te groot voor overschrijding van het aantal tegels.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (1)

Een tegel is een niet te groot stukje van een grote elektronische kaart met wat geografische begrenzingen dat je op kan vragen wanneer je het nodig hebt. Bij de etrex was er een limiet van 2000 en later van 4000 tiles. Bij oudere kaartindelingen kun je dus in de problemen komen. De oplossing is denk ik erg eenvoudig. Je zet gewoon al je kaarten op de grote geheugenkaart, maar je verplaatst ze pas naar de map die etrex voor kaarten gebruikt op het moment dat je ze nodig hebt. Ik heb zelf de Nederlandse topgrafische kaarten in ongeveer 80 tiles dacht ik, en het duurt even voor het apparaat die kaarten weer in een lijstje heeft gezet. Zou je heel europa toegankelijk maken in dat formaat dan kan het wel een halve dag duren. Volgens mij kun je best wel de kaarten van Roemenie op je etrex zetten, maar kun je het programma beter niet vertellen dat ze erop staan. Het zal allemaal een stuk soepeler draaien naarmat je minder tiles en een kleiner index (opzoeklijst) hebt. Je moet je voorstellen dat de GPS met een coordinaat komt, het apparaat gaat met die GPS coordinaat aan de gang en zoekt langs de index inwelke tegel die coordinaat zit en laadt vervolgens die tegel in het geheugen en vertoont hem op je scherm met je GPS coordinaat in het midden. Hoe kleiner de index hoe makkelijker het apparaat werkt.

Je moet een kleine SD kaart nemen omdat een Garmin slechts 2 tot 8 GB kan aanspreken (bron2), dat heeft te maken me het aantal bits, om de hoogste nummers aan te spreken moet de software weer extra bits hebben, voor elke verdubbeling een extra bit. Voor een 32GB kaart heb je 2 extra bits nodig om elk stukje geheugen aan te spreken. Persoonlijk zie ik eigenlijk niet veel voordeel in een Garmin, je kan met een smartphone hetzelfde doen en je hebt minder lullige beperkingen.