Mag je bij de hema de ontwikkel kosten weigeren als het negatief wazig is?

de meeste fotos op het negatief waren wazig

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Het ontwikkelen van een fotorolletje is een chemisch proces dat uitgevoerd moet worden om de belichtte fotorol om te zetten naar negatieven. Pas dan kan men zien of de foto's die gemaakt zijn technisch 'gelukt' zijn.
Dus zonder het ontwikkelproces kan je geen negatieven verkrijgen.
Daarom moeten de kosten voor het ontwikkelen altijd wel betaald worden als je daarvoor opdracht hebt gegeven.
Alleen als aantoonbaar door een fout in het laboratorium/ontwikkelcentrale de negatieven zijn mislukt dan hoef je de ontwikkelkosten niet te betalen.

Overigens kunnen belichte foto en filmrollen zelf fabricagefouten bevatten waardoor het ontwikkelen kan mislukken. Ook de ouderdom speelt een rol. De kans dat een overjarig fotorolletje nog goede negatieven zal voortbrengen is al gauw heel klein.

Voor het afdrukken van de foto's zelf kun je vooraf bij de opdracht meegeven dat technisch 'onvolkomen' foto's zoals overbelicht, onderbelicht en wazig/ onscherp NIET afgedrukt mogen worden, zodat je per saldo dan niet betaald voor foto's waar je achteraf niets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Je hebt opdracht gegeven foto's te ontwikkelen. Dat de foro's wazig zijn ligt waarschijnlijk aan je eigen fotografische kwaliteiten.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vroeger, betaalden mijn ouders niet voor mislukte* foto's, althans zo herinner ik het me. Kan nu natuurlijk weer heel anders liggen (of per winkel). In die tijd ontwikkelden ze natuurlijk 1000den foto's op een dag. Een handje terugkrijgen om de klant tevreden te houden was dan niet zo gek idee. Misschien was dit niet bij de Hema, maar alleen bij "echte" fotozaken die dat als service zagen. *Ik weet niet precies wat ze wel of niet als mislukt meerekenden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jammer van die laatste cynische zin Reddie! Die jongen stelt een vraag, aan jou de keus antwoord te geven - niet meer en niet minder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ikzelf vraag mij af of het wazig zijn van de foto's door jou komt of door het bedrijf. Als het door jou komt is er niets aan te doen. Als het door het bedrijf komt, is het de fout van het bedrijf.
Reddie
10 jaar geleden
@MrTomaat , dat ging om slechte afdrukken. Maar een fotorolletje moet in zijn geheel worden ontwikkeld, en als het negatief wazig is, is niet te bewijzen dat het aan de Hema ligt.
@catweazle0 , het antwoord op de vraag is "nee".
Maar volgens de richtlijnen is dat niet toegestaan. Er moet een verantwoording bij.