Hoe komt de kleur in een potlood?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
leuk filmpje hierover (de hele serie van 'how it's made´ is trouwens erg boeiend vind ik :) ) http://www.youtube.com/watch?v=5-b2q3jQ414 het proces begint rond 00:56 sec

Antwoorden (2)

Hoe worden potloden gemaakt en hoe krijg je kleurtjes in de potloden?

Vroeger, in de tijd van de oude Grieken, werd er geschreven met loodstiften op papyrus, daar komt ons woord potlood vandaan.
De stift van een modern zwart potlood bestaat uit grafiet en hele fijne klei. Grafiet is ongeveer hetzelfde als houtskool, daar kun je ook mee tekenen. Je krijgt dan brede strepen op het papier, die je met de hand kan vervagen. Hoe meer klei je met het grafiet mengt hoe harder het potlood wordt. Zachte potloden hebben een B (of 2B of 3B) gemiddelde potloden HB en harde potloden een H (of 2H etc).
Als de grafiet en klei zijn gemengd wordt het mengsel in de juiste vorm geperst en gebakken tot een potloodstift.

Dan komt er aan twee kanten een plankje hout met een groef erin waarin de stift precies past. De twee plankjes worden aan elkaar gelijmd en in een mooie vorm gesneden, en klaar is je zwarte potlood.

Om een kleurpotlood te maken wordt de klei gemengd met een pigment, dat is een soort verf in poedervorm. Vroeger haalde men die uit de natuur, bijvoorbeeld ijzererts is behoorlijk rood als het in droge omgeving word gevonden en geel (oker) als er wat meer water in de grond zit. Deze stenen kun je tot poeder malen en dan heb je pigment. Deze kleuren kenden en gebruikten ze al in de stenen tijd! Tegenwoordig worden bijna alle kleurtjes in laboratoria gemaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De stift van een potlood bestaat uit grafiet en hele fijne klei. Grafiet is ongeveer hetzelfde als houtskool, ook daar kun je mee tekenen. Als de grafiet en klei zijn gemengd wordt het mengsel in de juiste vorm geperst en gebakken tot een potloodstift.

Om een kleurpotlood te maken wordt die klei gemengd met een pigment (een soort verf in poedervorm). Vroeger haalde men die uit de natuur, bijvoorbeeld ijzererts is behoorlijk rood als het in droge omgeving word gevonden en geel (oker) als er wat meer water in de grond zit. Deze stenen werden toen tot poeder vermalen en zo kreeg men pigment. Tegenwoordig worden bijna alle kleurtjes in laboratoria gemaakt.

Daarna komt er aan twee kanten een plankje hout met een groef erin waarin de stift precies past. De twee plankjes worden aan elkaar gelijmd en in een mooie vorm gesneden, en klaar is het potlood.
Amadea