ik train mijn buikspieren al een tijdje en ik krijg pijn in mijn onderug wat is hier het probleem van en wat is de oplossing?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Ik denk dat je vergeten ben dat als je je buikspieren traint, je ook je rugspieren moet trainen. Die spieren houden elkaar in evenwicht om het zo maar simpel te zeggen. En net als bij een balans, maak je de ene te zwaar (te sterk in dit geval) dan is het evenwicht weg, want dan is de andere kant te licht of te zwak en dat geeft problemen
anneliez
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een zachte ondergrond zal wonderen doen, probeer ook te focussen op je buikspieren als je je buik traint en voer de oefening goed uit en vooral niet te snel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je buikspieren met gestrekte benen oefent, belast je je rug te veel.
Trek je benen op bij sit-ups. Dat is zwaarder maar minder belastend voor je rug.
De reden is dat met gestrekte benen een spier die aan je wervelkolom zit mee helpt overeind te komen. Die spier doet niet mee als je je benen buigt en dan trekt hij ook niet aan je rug. Oefen ook je rug apart.
Bovenstaande is een beetje moeilijk uit te leggen, maar als je op m.iliopsoas zoekt dan zie je de anatomische ligging van die spier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er kunnen 2 zaken aan de hand zijn wat mij betreft:

1. Je doet je buikspieroefeningen niet op de juiste wijze, waardoor je je rug verkeerd belast. Zorg ervoor dat je bij het doen van buikspieroefeningen altijd goed op je houding let.

2. Je hebt je rugspieren niet mee opgetraind. Met andere woorden, je rug- en buikspieren zijn uit balans, waardoor je houding wordt verstoord. Dit veroorzaakt pijn aan je rug. Ik denk dat het verstandig is om wat meer rugspieroefeningen in je programma op te nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je op een matje ligt en dan gewoon omhoog gaat, dat kan klachten opleveren aan de rug. Het beste werkt om een soort 'machine' ervoor te kopen. Meer een echt fitness bankje. Die zijn erg handig. Werkt dit niet beter, leg een zacht iets neer onder je rug zodat je rug zacht neerkomt bij het trainen.