Waarom wordt ijshockey niet met een balletje gespeeld maar met een puck?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

IJshockey valt onder de "balsporten" maar de puck waarmee gespeeld wordt is geen ronde bal (omdat een puck beter glijdt), maar een platte schijf van (bevroren) gevulkaniseerd rubber, met een diameter van 3 inch (7,5 cm) en een dikte van 1 inch (2,5 cm). De spelers gebruiken een stick met een vrij groot plat vlak. Wel is het blad van de stick gekromd waardoor er nauwkeuriger en harder geschoten kan worden. Bij rechtshandige spelers (die de stick aan de rechterkant van het lichaam houden) wijst de uiterste punt van het blad naar links, bij linkshandige spelers is dit andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een puck ligt veel stabieler op het ijs dan een balletje. Als er met een balletje gespeeld zou worden, dan zou dit veel ongecontroleerde zwieppasses opleveren. Dit komt het spel niet ten goede, omdat het element geluk ineens een belangrijke rol gaat spelen. Geluk moet niet het hoofdonderdeel zijn van sport. Uitgangspunt van sport is immers, dat je door oefening de techniek beter onder de knie krijgt (en natuurlijk de conditie). Als je van ongecontroleerde zwiepballen afhankelijk bent, dan heeft trainen ineens niet zoveel zin meer. Zonde van de sport.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Een puck glijdt beter dan een balletje.