Cambuur (geel shirt en blauwe broek) speelt thuis tegen Feijenoord. Waarom speelt Feijenoord dan niet in hun eigen mooie tenue, maar in het groen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (2)

Feyenoord heeft dit seizoen een thuis- en een uittenue. Het uitenue is groen. Aangezien Feyenoord in Leeuwarden tegen Cambuur moest spelen, speelden ze dus in het uittenue.

Toegevoegd na 3 minuten:
de reden dat een club twee verschillende shirts heeft is ten eerste dat hiermee ingesprongen kan worden als het shirt van de tegenstander teveel op het eigen shirt lijkt.

ten tweede zorgt dit natuurlijk ook voor extra verkoop van shirts aan supporters. dit levert goede inkomsten op voor de club.
Plaatje bij antwoord
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is de extra verkoop van shirts aan supporters daadwerkelijk substantieel hoger als er zowel een uit- als een thuistenue is? Mensen kopen -denk ik- over het algemeen één shirt van hun club binnen één seizoen (op een handjevol fanatiekelingen na die zowel het uit- als thuisshirt kopen), en dat zal toch in veruit de meeste gevallen om het thuistenue gaan. Je beweert dat de extra verkoop door de beschikbaarheid van een uittenue 'goede inkomsten' oplevert voor de club. Is dit bedrag niet verwaarloosbaar in vergelijking met bijvoorbeeld reclame-inkomsten, en kun je dan nog spreken van 'goede inkomsten' voor de club? Bovenstaande is natuurlijk niet geheel relevant aan de vraag, maar meer interesse van mijn kant. Zeker het eerste deel van het antwoord is uiteraard correct, dus een plusje van mijn kant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik stelde deze vraag vanwege het feit dat het Cambuurtenue in het geheel niet lijkt op dat van Feijenoort. Dus dat kannde reden niet zijn. Spelen uitspelende ploegen altijd met een tenue voor uitwedstrijden?
Misschien kan ik nog wat toevoegen aan de reactie van de reageerder voor mij:

Het zou ook kunnen omdat bijv. de arbitrage of de doelman(nen) rood en/of wit in hen kleding hebben.

Echter gebeurt het voornamelijk om de redenen die degene voor mij opsomde.