Zijn er buikspieroefeningen waarbij je niet op de grond hoeft te liggen?

Ik krijg namelijk of pijn aan mijn stuitje of aan mijn nek wanneer ik de reguliere sit-ups doe.

Zijn er ook workouts voor de buikspieren waarbij je niet op je rug hoeft te liggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
3.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
Waarom wil je graag buikspieroefeningen doen als je er last van hebt?
Ritsuka
10 jaar geleden
Lig je wel op een matje?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik doe ook buikspieroefeningen met nekklachten, op een goed matje liggen, en de oefeningen uitvoeren terwijl je je hoofd (en dus ook rug) laat liggen helpt een boel. Natuurlijk iets minder effectief, maar er blijven nog genoeg oefeningen over.
In elk geval niet aan je nek trekken. Omhoogkomen voor sit-ups vanuit je buik en schouders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik lig niet op een matje, maar zelfs als ik dat wel doe vind ik de sit-ups geen fijne oefeningen om te doen. Ik heb niet het gevoel dat ik aan mijn nek trek, maar span hem volgens mij wel onbewust aan... Dus ben op zoek naar andere manieren om de buikspieren te trainen!
Ritsuka
10 jaar geleden
zoals in 1 van de antwoorden genoemd, plank is echt heel goed.
en side plank ook.
doe ze wel naast een spiegel, dat je wel recht staat en niet scheef gaat hangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nekpijn ontstaat doordat je aan je nek trekt. Houdt je handen naast je hoofd, dan kún je niet meer trekken. Je buik moet het werk doen.
Last van je stuitje bestrijdt je met een goede mat.
Ritsuka
10 jaar geleden
ik doe zelf een variatie op deze: http://www.youtube.com/watch?v=hyv14e2QDq0
Alleen de beenbeweging. Ik ga bij mijn bed liggen, op de grond, houd de poot vast met mijn armen dus vlak boven mijn hoofd.
Hoofd en schouders blijven op de grond, en ik doe alleen de benen. Van 90 graden tot voeten net grond tikken en terug.
Die voel je wel na een tijdje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel allemaal.
Zelf nog een aanvulling hierop:
http://www.bodystore.nl/buikspieroefeningen/buikspieroefeningen.html

Het beste antwoord

Ook zittend kan je je buikspieren trainen. Kantel je bekken naar achteren, dit doe je door een bolle rug te maken. Kantel je bekken weer naar voren door een holle rug te maken. Die dit echt vanuit het bekken, het is niet de bedoeling dat je hoofd, schouders of rug beweegt.

Breng je rechterheup naar je rechterschouder door de spieren in je taille aan te spannen. Ontspan weer en doe dit hetzelfde met de linkerheup. Doe deze oefeningen zeker driemaal per dag. Gewoon even tussendoor, neem de tijd voor de oefening. Een snelle oefening heeft veel minder effect dan het langzaam oprekken van de spieren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ga rechtop je stoel zitten. Strek je benen recht vooruit en til ze een halve meter van de grond. Beweeg je benen langzaam op en neer. Dit hoeven maar korte en kleine bewegingen te zijn. Beweeg je benen tien keer op en neer en herhaal dit drie keer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt op een fitnessbal (soort skippybal) gaan zitten, voeten los van de vloer en op die manier het evenwicht bewaren en dus niet van de bal kieperen. Door deze balansoefening gebruik je ook sterk je buikspieren. In het begin even eng, maar zodra je het doorhebt een prima alternatief voor de standaard situps.

Tweede mogelijkheid is op de onderarmen en tenen steunen en zo recht mogelijk opgedrukt blijven.

Maar een matje onder je lijf kan natuurlijk ook nog.

Als je pijn aan je nek krijgt, trek je er warschijnlijk aan bij het omhoog komen. Dat is iets dat je sowieso niet moet doen.
paulus811
10 jaar geleden
http://www.decathlon.nl/domyos-abdo-gain-id_8214612.html

Hiermee kun je ook buikspieroefeningen doen op heel veel verschillende manieren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan ook proberen te planken, je kijkt met je gezicht naar beneden en alleen je voeten en onderarmen raken de grond en je moet je lichaam zo recht mogelijk proberen te houden. Als je dit elke dag doet en dat telkens 15 sec. langer probeert vol te houden krijg je ook goede buikspieren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook nog een mogelijkheid: hangen aan een stang en je benen optrekken, recht vooruit of naar je borst. Je kunt zelfs (met de juiste middelen) aan je voeten gaan hangen en vervolgens overeind komen...