Hoe voorkom je dat je water in je neus krijgt bij een borstcrawl keerpunt ('koprol') tijdens het zwemmen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik kan natuurljjk lucht uit mijn neus blazen, maar dan raak ik kostbare zuurstof kwijt. Ik raak dan eerder buiten adem en kan niet zover onder water zwemmen na het afzetten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Zet een knijper op je neus, zo'n ding dat ze bij schoonzwemmen of hoe dat ook mag heten, gebruiken.

Toch moet het min of meer zoals je zelf noemt (of je moet voor zo'n knijper willen gaan maar het kan echt zonder) Je hoeft niet echt lucht uit te blazen, je moet oefenen om een beetje druk op je neus te zetten, lastig uit te leggen maar zeg maar een klein pufje, precies op het moment dat je die rol maakt. Daarmee houd je het water tegen wat zich door die beweging je neus in probeert te stromen. Het is gewoon een kwestie van oefenen, doe je de "puf" te groot, blaas je onnodig lucht uit, doe je hem te klein komt er water in je neus, er is dus een precies goed optie waarbij je niet of nauwelijks lucht verliest en er ook niet of nauwelijks water in je neus komt.

Je moet geen lucht uitblazen als een walvis, maar net voldoende druk op neus houden. Als je trouwens je keerpunt netjes doet (benen goed naar buik) zul je met je hoofd niet zo heftig bewegen, waardoor er zowieso al weinig water in je neus komt. Ook zou ik zeggen : meer trainen. In het begin is elk keerpunt koprol lastig, maar na trainen krijg je betere conditie en word dat ook gemakkelijker. Ademprikkel iets langer uitstellen is gemakkelijk trainbaar (bijvoorbeeld einde training paar banen onder water zwemmen). Oftewel : even volhouden. Zit zelf na paar jaar nog maar 5% onder niveau van waar ik 20 jaar geleden ben gestopt. Na 2 jaar kon ik weer na koprol ca 6-7 meter onder water maken. Ook bij conditietest van ca 1,1 km.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100