Waarom wordt van sommige dubbelloops geweren de loop afgezaagd?

Wat is hier het nut van, ten opzichte van de normale lengte?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
13.6K

Het beste antwoord

Een afgezaagd jachtgeweer of sawn-off shotgun (in het Engels) is een jachtgeweer (met hagel als munitie) waarvan men een stuk van de loop heeft afgezaagd en soms ook de kolf. Dit kan zowel een dubbelloops jachtgeweer als een pumpaction-geweer zijn, meestal van een zwaar kaliber, bijvoorbeeld kaliber 10 of 12.

Vooral criminelen en verzetsstrijders maken vaak gebruik van deze wapens en dit wel om drie specifieke redenen, ze zijn gemakkelijk te verbergen, bijvoorbeeld onder een lange jas. In de meeste landen zijn hagelgeweren het makkelijkst van alle beschikbare vuurwapens te bemachtigen.

Het wapen kent naast deze reeks van voordelen ook één groot nadeel, namelijk het effectieve bereik. Doordat de loop is ingekort spreidt de hagel zich veel sneller dan bij een normaal jachtgeweer, hierdoor wordt de draagwijdte drastisch beperkt.

Het wapen kent een ware cultstatus, dit vooral door het dreigende karakter dat ervan uitgaat. Zo hanteerde de reus van de Bende van Nijvel een afgezaagde tweeloop van het kaliber 10 bij diverse overvallen, werd het wapen gebruikt door één van de moordenaars van Malcolm X en had Clyde Barrow meestal een ingekorte Browning Auto 5 in zijn auto liggen. Daarnaast duikt het geweer ook in diverse films op.

Tot slot dient te worden gezegd dat deze wapens in de meeste landen bij wet verboden zijn, zo mag de loop van een jachtgeweer in België en Nederland niet korter dan 60 cm zijn .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een lange loop geeft weinig wendbaarheid in bijvoorbeeld een huiselijke situatie. Als je de loop afzaagt zal je het wapen minder "log" maken. Waardoor je makkelijker kunt draaien, richten en bewegen als je in een krappe omgeving bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Makkelijker meenemen , minder opvallend , mogelijk een meer ruw draaiende kogel met meer schade ducht bij . Maar op afstand zeer onzuiver .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dicht bij .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dichtbij
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, ik had er een knipogende smiley bij gezet, maar die zie ik niet terug.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
;-)
hier is ie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ruw draaiende kogel zal geen probleem zijn, afzagen doe je namelijk alleen bij een hagelgeweer. Voor de rest goed antwoord...
Op korte afstand schiet je dan alles kapot, door de grote spreiding van de hagel als de loop kort is. Je hoeft dan niet bang te zijn dat je mis schiet. Het werkt eigenlijk alleen bij een hagelgeweer, bij een kogelgeweer heb je sowieso geen spreiding. Een bijkomend voordeel is de enorme herrie die nog wat extra indruk maakt.