Wie bepaalt hoe de kleding van de Olympische sporters er uitziet?

De Olympische winterspelen zijn weer begonnen. Het evenement om te kijken hoe de verschillende landen zich presenteren. Elke 4 jaar ziet het er weer heel anders uit.

Wie bepaalt hoe de kleding eruit gaat zien en hebben sporters hier zelf überhaupt iets over te zeggen?

Ik vraag dit voornamelijk naar aanleiding van de kleding van het Noorse Curlingteam. Ik ben de fluitketelschuifwedstrijd Canada-Noorwegen aan het bekijken en ik kan me dus niet voorstellen dat er een serieuze sporter is die blij is zijn/haar land te vertegenwoordigen in zo'n broek (zie afbeelding).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit allerbarstend leuke broekie is uitgekozen door Christoffer Svae,één van de leden van het Noorse curlingteam.Hij stond al bekend om zijn extravagante kledingstyle.

Volgens mij is het zo dat de nationale kleuren terug moeten komen in de outfit, en dat de manier waarop dat gebeurt wordt bepaald door de sportfabrikant die de order heeft gekregen. Die hebben daarvoor eigen ontwerpers in dienst. Eigenlijk werkt het dan eigenlijk net zo als met reclame: Het hoeft niet eens mooi te zijn om op te vallen, want ook irritant lelijke kleding valt op, en dan weet je gauw genoeg de naam van de sportfabrikant. Die heeft dan ook weer naamsbekendheid.

De tenues die de sporters in Vancouver moeten dragen voor de herkenning als Nederlandse sporter zijn een verplichting tegenover de kledingsponsor. De tenues zijn ontworpen door het bedrijf Suitsupply B.V. Het schijnt dat de sporters overigens wel een stem hadden in het ontwerp. Hoe groot die 'stem' is weten echter weinigen.

Bronnen:
http://www.nrc.nl/sport/article2449998.ece...

Het NOC regelt ook de kleding van de sporters. Voor elke Olympische Spelen worden ... De bedrijven die dat doen, noemen we ook wel sponsors.

Bronnen:
http://www.iselinge.nl/Scholenplein/pabole...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100