De vlag van de Olympische spelen heeft vijf gekleurde ringen,wanneer werd deze vlag voor het eerst gebruikt?.

En hebben deze ringen een betekenis?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
6.5K

Het beste antwoord

De Olympische Vlag bestaat nog niet zolang als de Olympische Spelen er zijn, in 1920 (in Antwerpen) werd voor het eerst de Olympische Vlag het stadion binnen gedragen.
Ter gelegenheid van de 20ste verjaardag van het Internationaal Olympisch Comité, werd er in 1913 door de Magasins du Bon Marché te Parijs de allereerste Olympische Vlag gemaakt.
De vijf kleuren, kwamen tenminste één keer voor in de vlag van elk land dat in 1913 onafhankelijk was.

De vijf in elkaar gevlochten ringen had Baron Pierre de Coubertin uit het oude Olympia, daar was dat gegrafeerd in een steen. In 1906 werden de 5 ringen al gebruikt als embleem van 'de vijf Olympisch verbonden continenten'.

Officieël zijn er maar 2 Olympische Vlaggen, één voor de Zomerpelen en één voor de Winterspelen. De gaststad moet na de organisatie (na 4 jaar dus) de Vlag overdragen aan de volgende gaststad.
Om die reden zie je eigenlijk nooit een andere Olympische Vlag, alle andere vlaggen (van Nationaal Olympische Comités bijvoorbeeld) mogen de Vlag gebruiken, maar moeten de vlag aanpassen zodat die niet uniek is aan de Olympische Vlag.

Hier komen de betekenissen van de 5 kleuren:

Kleur blauw: Symbool voor Europa

Kleur zwart: Symbool voor Afrika

Kleur rood: Symbool voor Amerika

Kleur geel: Symbool voor Azië

Kleur groen: Symbool voor Australië

Symbool voor de vrede tijdens de Spelen (witte achtergrond)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Olympische vlag werd officieel door het Internationaal Olympisch Comité ingevoerd in 1914; de eerste Olympische Spelen waar de vlag werd gehesen waren die van 1920 in Antwerpen. De vlag is ontworpen door Pierre de Coubertin en is een witte vlag met daarop vijf in elkaar grijpende ringen van verschillende kleuren (blauw, zwart, rood, geel en groen). De vijf ringen symboliseren de vijf werelddelen en passie, vertrouwen, overwinning, ethiek en sportiviteit. De kleuren zelf zijn geen symbool voor een werelddeel; ze zijn gekozen omdat elke vlag van een land minstens één van deze zes kleuren (wit inbegrepen) bevat

Toegevoegd na 1 minuut:
De eerste Spelen waar de Olympische vlam brandde waren die van de IX olympiade in 1928 te Amsterdam; toen echter vond er nog geen estafette plaats. Dit gebeurde voor het eerst bij de Spelen van 1936 te Berlijn.