Wat is de grootste voetbalprijs die een voetbalclub kan winnen? En welke Nederlandse club(s) heeft(hebben) deze gewonnen?

Van Ajax weet ik bijvoorbeeld dat zij de Wereldcup hebben gewonnen, 2 keer volgens mij. Maar is er nog een grotere/betere prijs?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal
4.4K

Het beste antwoord

Hoe raar het ook klinkt: Het winnen van de wereldbeker voor clubs (tegenwoordig WK voor clubteams genoemd, sinds het niet meer alleen gaat over een wedstrijd tussen de Zuid-Amerikaanse en de Europese kampioen) is meestal slechts bijzaak.
't Is een prijs die ze graag winnen, maar waar verder weinig extra's aan verbonden is.

Als een club de Champions League wint, dan krijgen ze een hele berg extra inkomsten en daarnaast betalen Aziatische landen vaak grof als die club daar een trainingskamp belegd.

Naast het winnen van de Champions League is uiteraard het kampioenschap van de landelijke competitie de hoogste prioriteit, omdat deze direct toegang geeft tot deelname aan de Champions League (dwz: als je niet in landen als San Marino woont, waar je slechts deelname aan een van de voorrondes afdwingt als je landskampioen bent).

Als je de Champions League wint maar je eindigt in de eigen competitie bijvoorbeeld maar als 7e, waardoor je geen recht hebt op deelname aan de Champions League, dan krijg je van de UEFA dispensatie om in ieder geval te starten in een voorronde van e Champions League.

Kortom: De Champions League is ontzettend belangrijk.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dan nog even samenvattend: In naam zou de wereldbeker de grootste prijs zijn. Ajax heeft die inderdaad 2x gewonnen, Feyenoord 1x.
PSV heeft de wedstrijd om de wereldbeker in 1988 na strafschoppen verloren van Nacional uit Uruguay.

In praktijk zal iedere club liever de Champions League winnen, wat dus in de ogen van de clubs het meest lucratieve en belangrijkste toernooi is.

In Nederland heeft alleen Ajax de Champions League ooit (1995) gewonnen.
De Europacup 1, de voorganger van de Champions League is gewonnen door Ajax (1971, 1972, 1973), Feyenoord (1970) en PSV (1988).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er bestaat ook nog een WK voor clubs, dit is eind vorig jaar gehouden, maar voor een club lang niet zo lukratief als bv het wk voor landen
Eigenlijk is het heel krom, maar de championsleage winnen is voor een club erg hoog. De wereldbeker is niets anders dan een extra wedstrijd tegen de winnaar van de zuid-amerikaanse variant van de championsleage.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De UEFA Champions League is het belangrijkste voetbaltoernooi voor clubs in en rond Europa. Het toernooi wordt georganiseerd door de Europese voetbalbond UEFA.