Waarom lopen hoogspringers in een bocht op de mat aan?

Waarom lopen ze niet in een rechte lijn (schuin op de mat) aan? Dan bereiken ze immers meer snelheid.
Voor alle duidelijkheid: dit gaat over een atletiekonderdeel.

Toegevoegd na 6 uur:
De enige regel in het hoogspringen (met betrekking tot de techniek van de atleet) is dat deze niet met 2 voeten mag afzetten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
2K

Antwoorden (5)

Omdat je van opzij verder springt dan vanuit stand, dus recht voor de stok.

Toegevoegd na 29 seconden:
Ik bedoel natuurlijk hoger.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik denk dat het niet mag, omdat de fosburyflop door Dick Fosbury zo is 'uitgevonden', Die bocht ontstond doordat hij gewend was om een boom heen te lopen tijdens zijn trainingen. Dit hoort er dus bij en wordt als onderdeel gezien van deze specifieke sprong. Daarom lopen ze met een bocht. Het is te vergelijken met de 'Telemark' landing bij skispringen, de ' Bielmann' pirouette bij kunstschaatsen enz. Allemaal atleten die hun uitvinding met hun naam bekroond kregen en ieder die de oefening zo uitvoert als hij bedacht is kan bij juiste uitvoering hogere technische punten krijgen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan loop je toch in een rechte lijn, maar evenwijdig aan de lat..?
ik denk omdat ze zo een grotere af stand afleggen en dus meer snelheid kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om zuiver ruggelings over de lat te kunnen springen, is het nodig, dat je vlak vóór je afzet al bijna achterstevoren loopt. Als je die lichaamsdraai nog helemaal zou moeten maken, zou je snelheid heel erg teruglopen. Aktie = reaktie, dus je afzet-aktie wil je recht op de reaktie (= je sprong) hebben. Bij schuin aanlopen zou je dus schuin over de lat gaan - die ruimte/snelheid wil je juist de hoogte in hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je komt dichter in de buurt, maar de volgende kanttekeningen: - de stand van je voet bij de afzet is schuin naar voren, met de neus op de mat gericht. Dat is een stand die je ook uitstekend kunt bereiken met een rechte aanloop. - Je hebt het over 'schuin over de lat gaan', als gevolg van actie=-reactie. Het omzetten van voorwaartse snelheid in opwaartse snelheid kan echter hetzelfde gebeuren in een bochtige als in een rechte aanloop. Dit 'blokkeren' bereik je door tijdens het afzetten je zwaartepunt achter je afzetvoet te houden. Ik zie wel iets in het volgende:
Misschien is de te bereiken snelheid in een rechte aanloop te hoog om te kunnen blokkeren.. Maar ik ben geinteresseerd in allerlei invalshoeken, want ik kom er zelf niet uit.
Dat doen ze om dat ze dan minder energie nodig hebben om de draai te maken die er voor zorgt dat je ruggelings over de lat gaat. Er zijn ook wel springers die een andere tactiek hebben en voorover springen (al zie je dat tegenwoordig nauwelijks meer) en die rennen er wel recht op aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat als je vooruit springt je "die bepaalde slag" met je benen niet kunt maken, zodat de lat niet gaat vallen. Achteruit springen betekend, dat je je knieen kan gebruiken door je benen een bepaalde hoek te geven en op het goede moment je benen te strekken, zodat deze de lat niet raakt. Dit gaat niet als je vooruit springt en geeft je zo voordeel.