Stelling over spierpijn na sporten

A. Spierpijn na sporten is (in bepaalde gevallen) onvermijdelijk.

B. Spierpijn na het sporten betekent dat je niet goed gesport hebt. Het is in alle gevallen te vermijden.

Welke is waar?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je jezelf blijft uitdagen is het antwoord A!

Ik denk A, omdat je soms hoe goed je ook aan je warming up en cooling down hebt gewerkt, je soms spieren gebruikt die je niet veel gebruikt en zo ontstaan er hele fijne haarscheurtjes in je spieren die de beroemde spierpijn veroorzaakt.

A. is waar Als je teveel hebt gedaan of je lichaam verkeerd hebt belast, dan is spierpijn onvermijdelijk. Wat betreft B, wat bedoel je met "goed" sporten? Misschien dat je in een training spierpijn doorgaans kunt vermijden. In/na een wedstrijd heb je dat veel minder in de hand.

Spierpijn is het resultaat van een giftig eindproduct, dat je spieren produceren na een goede training. Bij een regelmatige goede training zal de spierpijn de eerste twee dagen na de training, steeds minder worden, omdat je spieren gewend raken aan het werk wat ze moeten doen.

A is waar want, na sporten krijg je sowieso spierpijn. Heeft niks mee te maken of je niet goed heb gesport. Spierpijn is heel normaal nadat je heeft gesport...

Spierpijn is in alle gevallen te vermijden. De vraag is of het zinvol is dat altijd te proberen. Spierpijn betekent dat je minieme scheurtjes hebt in je spiervezels. Klinkt misschien ernstig, maar is dat absoluut niet. Het lichaam repareert dat wel weer. Vergelijk het met een blauwe plek. Een blauwe plek betekent dat je daar een te harde klap hebt gehad. Ook hier geldt dat het lichaam de schade wel weer repareert. Zowel blauwe plekken als spierpijn is te voorkomen. Kwestie van goed opletten, voorzichtig zijn, en niet in de buurt komen van je grenzen. Wil je echter *leven*, inclusief onbezorgd zijn, en iets bereiken, dan is het onvermijdelijk dat je af en toe een beetje over de grens heengaat. Bedenk daarbij dat de enige manier om je grens te leren kennen is: er af en toe overheen gaan. Aangezien de gevolgen op geen enkel vlak problematisch zijn, zie ik geen enkel nut in het vermijden van deze verschijnselen. Het vermijden heeft wél nadelen. Daarom zeg ik: het is te vermijden, maar ik raad dat vermijdingsgedrag juist af. Anders uitgedrukt: C. Spierpijn na het sporten betekent dat je wél goed gesport hebt. (Mits het af en toe optreedt, en met mate.)

Ik vind het onzinnige stellingen. Het hangt er maar helemaal vanaf wat voor sport je beoefend en welke doelstellingen je daarmee hebt. Ik neem als voorbeeld krachttraining of bodybuilding. Als je na het sporten je spieren niet voelt, dan heb je ze onvoldoende aangepakt, onvoldoende laten schrikken om ze te laten groeien. Die groei vindt plaats tijdens het herstel/rustperiode na het sporten. Als je een geoefend hardloper bent en je hebt na een training spierpijn, dan kan het zijn dat je iets verkeerd gedaan hebt. Bijvoorbeeld de warming up was te kort, of je had je te warm/koud gekleed.

Ik heb jarenlang geroepen 'spierpijn is fijne pijn' omdat je dan tenminste weet dat je met een reden pijn hebt. Ik ga voor stelling A, je vraagt iets van je spieren wat ze niet gewend zijn dus gaan ze protesteren. Logisch!

Spierpijn krijg je wanneer je een spier gaat gebruiken op een manier dat die spier niet gewend is. Ga je van de een op de ander dag plotseling beginnen met sporten dan zal je de volgende dag spierpijn hebben. Immers de spier is niet gewend om die bepaalde inspanning te leveren hierdoor zullen er haarscheurtje in de spier ontstaan. Tijdens je rust (na het trainen) zal die spier die haarscheurtjes "repareren" op een dusdanig manier dat je spier ook versterkt wordt, zodat het voor de volgende keer zonder problemen de gewenste inspanning kan leveren. A: Spierpijn is vermijdelijk zolang je je spier niet "verrast" met de inspanning die het moet leveren. B: Dit is sterk afhankelijk van de sport die je beoefend. Doe je aan een duursport dan zal je (op een gegeven moment) nauwlijks spierpijn hebben. Je spier is gewend aan de inspanning. Doe je aan een krachtsport dan zal je (bijna) dagelijks spierpijn hebben. Wil je je spier vergroten (gespierd worden) dan zal je je spieren continue moeten verrassen. Daarom dat het belangrijk is om continue zwaarder te gaan en af te wisselen.

Iedere keer als je de spieren overbelast krijg je spierpijn. Als je je spieren tijdens het sporten niet overbelast zul je ook geen spierpijn krijgen. Als je wilt dat je meer spiermassa krijgt, zul je je spieren moeten overbelasten. Je kunt heerlijk gesport hebben zonder dat je achteraf spierpijn krijgt. Met deze wetenschap kun je niet stellen dat een van de stellingen waar is. Het gaat er in eerste instantie om wat je nastreeft. Als je meer spiermassa wilt aankweken zou stelling a) waar kunnen zijn. De formulering van de stellingen dienen genuanceerder te zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100