Zouden topsporters ook bij de top van een andere willekeurige sport hebben behoord, indien ze zich daar al van jongs af aan op hadden gespecialiseerd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Niet per se. Het heeft ook te maken met bouw en aanleg. Iemand die goed is in turnen is lenig, dat is deels training, maar ook aanleg, die zou niet per se ook goede fietsspieren hebben. Want ook dat is deels training, deels aanleg door je bouw en spierontwikkeling (die is niet altijd in je hele lijf gelijk, ondanks training).

Sporten hebben soms ook met hand-oog coördinatie te maken. Boogschieters zullen daar beter in zijn dan fietsers. Dus het antwoord op jr vraag is: nee, niet altijd. Ligt ook aan hoe dicht de sporten bij elkaar liggen.

In het verlengde van deze vraag: niet iedereen kan topsporter worden, ook niet als ze al vaak sporten vanaf een jonge leeftijd. Wel kunnen sporten elkaar beïnvloeden. Een vriendin van me is na jaren dansen ook op voetbal gegaan, haar spoelheid door het dansen komt haar goed van pas bij verschillende manoeuvres. Maar als ze nu ook nog zou gaan fietsen zou dat minder goed gaan, lopen en fietsen hebben verschillende effecten op de lengte van je beenspieren die niet goed samengaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Indien de sport in bepaalde opzichten dicht bij elkaar liggen wel. Zo zijn er gevallen bekend, dat sprinters,het ook goed kunnen doen bij een bobslee-team. Coureurs bij honkbal de bal minder snel aan zien komen. En snooker spelers ook goed kunnen poolen. Lichaamsbouw, aanleg, conditie, behendigheid, concentratie, doorzettingsvermogen, team spirit,en of kracht zijn factoren die bij de betreffende sporter moet matchen.
10 jaar geleden
Ja, mits het dezelfde soort sporten betreft. Zo zal een goede tafeltennisser geen goede gewichtsheffer kunnen zijn. Maar balsporten onderling wel. Zo zat Johan Neeskens ( een topvoetballer uit de jaren 70) ook in het nationaal jeugd honkbalteam. Rafael Nadal was ook een getalenteerd voetballer.