Zijn er religies die zich strikt neutraal opstellen ten aanzien van politiek en weigeren om oorlog te voeren?

Religies hebben inderdaad een inmense schuld aan bloedvergieten door de eeuwen heen.
Maar zijn er ook religies die niet alleen vrede prediken maar dit ook 100% in de praktijk omzetten.
Kortom wie heeft er zijn "zwaarden tot snoeimessen gesmeed"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1.3K

Het beste antwoord

Jehovah's getuigen! Zij bemoeien zich niet met politiek en zij hebben altijd militaire dienst geweigerd, werden daardoor zelfs in gevangenissen opgesloten en in kampen gezet en ook vergast in de tweede wereldoorlog. Zij prediken liefde en dragen dat ook uit. Zij vergieten geen druppel bloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

voor zover je boedisme als een religie kan beschouwen. In principe is boedisme tegen elke vorm van geweld en houden zich niet bezich met politiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de zuivere religies beschouwt dan kom je daarin niet tegen dat er oorlog moet worden gevoerd.

Het probleem is alleen dat de volgelingen daar een andere interpretatie van hebben. Soms dus 'uit naam van het geloof' een oorlog beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe ouder een religie hoe vreedzamer, de Jaina´s is de oudste religie die ik ken en die zijn totaal apolitiek en fatalistisch... Als je in India in een waterput valt, die zijn er zeer velen en die zijn heel anders dan hier, dat zijn gaten van 10 bij 10 meter en dan 15 meter diep soms... Als daar iemand in valt dan zal geen Jaina jou eruit helpen, want dat doen ze niet... Waarom omdat ze vinden als je daarna een misdaad begaat zij verantwoordelijk zijn voor die gepleegde misdaad als ze jou uit die put geholpen hebben... Zo denken ze, die Jaina´s...

De Jaina´s dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel gangbare godsdiensten willen graag zeggen wat goed en fout is. Dat leidt tot verschillen in opvatting wat tot conflicten leidt.

Er zijn er gelukkig genoeg die zich wat dat betreft aan de oppervlakte houden, en die zich meer concentreren op wie je bent als mens (zie boeddhisme, ghandi, maar ook discordianisme, ik ben zelf discordianist).

Kortom: er zijn er echt genoeg :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sufi's en Bahai.