Wat zijn de risico,s bij een tandemsprong?

Ik heb een tandemsprong geboekt bij paraclub Teuge, Ik heb nog nooit gesprongen. En ook wat last van hoogtevrees. Hoe dichter de dag naderbij komt (as zondag), des te nerveuzer word ik. Ben bang, dat ik in het vliegtuig ineens dichtklap, en niet meer durf. Het is dus niet alleen een vraag, maar ik zoek ook een klein steuntje in de rug,

10 jaar geleden
in: Sport
6K
Antoni
10 jaar geleden
Dat steuntje in de rug krijg je toch van de ervaren parachutespringer die met je meespringt? Anders is het geen tandemsprong meer... Naar mijn idee hoef je niets anders te doen dan samen meespringen met de ander, samen je armen spreiden als hij vraagt en samen landen zoals hij dat heeft uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog een ruggesteun.....geen zorgen. Er is nog geen enkele parachutist boven gebleven!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De instructeur waar je aan vast zit, zal je voor je het vliegtuig instapt uitgebreid vertellen wat je moet doen tijdens de duik naar beneden. Het harnas waarmee je vast zit wordt goed vastgezet en gecontroleerd. Van hoogtevrees zal je vrijwel geen last hebben (hooguit 1 tot 2 seconden op het moment dat je uit het vliegtuig valt). Daarna is dat meteen over.

Antwoorden (2)

Het grootste risico is dat de andere parachutisten in het vliegtuig uitgebreid gaan overleggen of de parachute waarmee jullie zometeen de kist gaan verlaten wel goed vertrouwen zit. En..dat onderdeeltje...hoort dat?

Los daarvan: weinig risico. Die jongens maken soms 10 tandems op een dag, of meer, die weten wat ze doen. Er zijn in de omgeving weinig obstakels (bomen, masten) waar je tegenaan kan. Wel wat vliegverkeer, maar die zijn goed in zones verdeeld. Het ergste wat je kan overkomen is dat je moet overgeven, dat gebeurt bij een enkeling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het grootste risico is dat de andere parachutisten in het vliegtuig uitgebreid gaan overleggen of de parachute waarmee jullie zometeen de kist gaan verlaten wel goed vertrouwen zit. En..dat onderdeeltje…hoort dat? Dit gebeurt nimmer bij mensen die hoogtevrees hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet meer? Da's dan al beter dan in "mijn tijd"
Bij een tandemsprong loop je 50% minder gevaar dan wanneer je zo meteen een drukke winkelstraat oversteekt. Zo te zien heb je dat al vaker gedaan en leef je nog steeds, de tandemsprong stelt dan ook niet veel voor.

Zolang je geen vliegangst hebt is het een peulenschilletje, vertrouw op je spring-buddy, deze maakt geen sprong als hij het niet vertrouwd, hij wil ook langer blijven leven.

Mocht je het helemaal niet durven, de sprong is geen verplichting, het vliegtuig keert dan gewoon met jouw aan boord terug, waarna jij spijt krijgt toch niet gesprongen te zijn.