Hallo, heb sinds kort een crosstrainer. Zo'n apparaat waarop je staand beweegt met je armen en benen. Hoe kan ik het beste een conditie opbouwen?

Is het dan beter om telkens langer te crossen of zelfde tijd en zwaarder? Zit niet bij een sportschool, vandaar hier deze vraag.

Weet jij het antwoord?

/2500

Voor conditie trainen kun je het beste interval doen. Dus bijvoorbeeld 30 seconden voluit, en dan 1-2 minuten rustig. En dit herhaal je een tijdje, dan ben je met 15-20 minuten klaar. Dt is het meest effectief voor je conditie op te bouwen. Het liefst niet elke dag, maar bijvoorbeeld om de dag of om de 2 dagen. En dan kun je op de andere dagen wat anders doen, bijvoorbeeld wandelen, hardlopen, fietsen of zwemmen. Probeer ook wat krachttraining te doen, ook heel goed voor je lichaam.

Hallo, Wat een bofferd: ik ben nog aan het sparen :-) De eerste vragenbeantwoorder heeft helemaal gelijk. Nu is intervallen een beetje saai, als je steeds maar op je wekkertje moet kijken. Daarom mijn tip: gebruik gewoon een hardloop-interval app of MP3's om het lekker te maken! Je kunt de Evy mp3's, Start To Run app en andere varianten prima gebruiken hiervoor. Je hoeft nergens op te letten, de vriendelijke mevrouw of meneer vertelt je wanneer je mag versnellen of rustiger moet en je weet dat je op een verantwoorde manier opbouwt. Bij sommige apps kun je gewoon je eigen muziek afspelen: IntervalRun is hier een goed voorbeeld van. GPS is voor jou natuurlijk helemaal niet interessant, maar ik denk wel: Evy, zie www.rennenmetevy.nl (gratis) IntervalRun, via Google Play of iTunes store DJ Steve Boyett, Podrunner Interval (via iTunes Store) Op mijn blog www.loopvuur.tumblr.com vind je een aantal apps op een rijtje, op http://tinyurl.com/lr5sn6z. Liever een papieren schema? Kan ook, bijvoorbeeld het prima schema van Fysio Fred op http://tinyurl.com/mp3qfnu. Succes en goed dat je zo sportief bezig gaat!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100