Hoe kan je een kind (7 jaar) dat watervrees heeft leren zwemmen?

Mijn zoontje is bang in het zwembad en dat is dus een belemmering om te leren zwemmen. In het diepe gaat hij al zeker niet, hij moet kunnen staan.
Ik denk dat ze het hem op school niet aangeleerd krijgen, wat doen we daar het beste mee? Met ons wil hij meestal ook niet mee naar het zwembad. Het heeft geen zin om te betalen voor extra zwemlessen, want als hij niet durft, zal hij niet meedoen met de rest. Dat is dan letterlijk en figuurlijk het geld in het water gooien.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat zien dat het leuk is om te kunnen zwemmen. Speel bijvoorbeeld een balspelletje of doe een wedstrijdje baantjes zwemmen en beloon hem daarna met een cadeautje of iets lekkers. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wedstrijdje baantjes zwemmen? Hij kan niet zwemmen!
Met water spelen vindt hij wel leuk, zolang hij maar niet moet neerliggen op zijn buik, hij wil de veilige bodem kunnen voelen. Hij vindt zwemmen maar niks, er zijn zoveel leukere dingen om te doen. Hij zei ooit eens, ik heb dat toch niet nodig om te kunnen zwemmen als ik machinist wil worden.
Amadea
11 jaar geleden
Hoe zou hij reageren als je hem vertelt dat hij zijn leven toch ook zwemmend in jouw buik begonnen is? Ik heb een keer op de televisie een bevalling in een waterbad gezien. Toen de baby geboren was lieten ze die eerst nog even onder water rondglijden, heel mooi zag dat eruit!

Antwoorden (3)

Bij kinderen met watervrees is het belangrijk om niet te vroeg te beginnen met zwemles. Wacht daarmee tot het kind zes of zeven jaar oud is, en ga eerst zelf een (paar) keer met je spruit naar het zwembad. Het allerbelangrijkste zit ‘m niet in de zwemslagen, maar in het proberen om je telg vertrouwd te krijgen met water. Samen spelen (een bal overgooien, het kindje rond laten drijven op een ‘mat’) helpt om de allerergste angst te overwinnen.

In de bronnen meer tips over o.a. leren drijven, gezicht nat maken en gezicht onderwater.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem is ook een beetje dat ik er ook steeds tegenop zie om bij hem in het ondiepe te staan, je staat maar kou te krijgen. Met ballen gooien gaat ook dikwijls niet in het zwembad.
Hoi, mijn zoontje was ook bang (destijds was hij op twee maanden na ook 7), uiteindelijk heb ik hem naar een zwemschool gebracht waar ze extra aandacht aan hem besteedden. Elke zaterdag, sessies van drie uur, kleine groep. Het lijkt vreselijk lang/ondoenbaar, maar het werkt wel. Drie vaste instructrices, heel veel geduld en vooral vertrouwen, ook voor mij! Ze zijn langzaam aan begonnen, echt 1 op 1 lessen (echt leren zwemmen), en heel langzaam aan kwam bij hem het vertrouwen, en daardoor ook de durf. Hij heeft uiteindelijk zijn A en B diploma behaald. Het duurt wel even (bij ons bijna twee jaar), maar het heeft gewerkt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of er in België (zwembad Wachtebeke of zo) zoiets is, ik heb daar ooit eens zien uithangen dat de kinderen geen schrik mogen hebben voor water voor de zwemlessen die ze daar aanbieden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij heeft ook een tijdje op de wachtlijst gestaan voor zwemles in Oostakker, maar ik heb hem uiteindelijk niet ingeschreven omdat hij volgens zijn kunnen bij de kleuters zou moeten en hij is geen kleuter meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan kloppen, mijn zoon zat ook in een groep die wat jonger was. Ze waren geloof ik rond 5/6 jaar. Hij vond dat niet zo'n probleem, en zelf had ik het idee dat hij zich juist daardoor op zijn gemak voelde; hij hoefde zich niet direct te "bewijzen". Overigens zat deze zwemschool in een andere stad dan die waar wij wonen: elke dag een uur heen en een uur terug...-_- Maar het was het waard! Ik ben destijds gaan googlen op zwemschool + watervrees, heb ze (bijna) allemaal gebeld, totdat ik de juiste trof. Het is even investeren, maar je hebt er wel profijt van.
Ik denk dat het handig zou zijn om nog geen zwemles te nemen maar eerst je kind motiveren. Je kan hem bijvoorbeeld zeggen dat je als hij voor de aller eerste keer het water in gaat dat je hem een zakje snoep ofzo geeft. Eerst moet je proberen om samen met hem het water in te gaan en te spelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor watergewenning heeft hij dit jaar wel het brevet van dolfijn gehaald, maar het echte leren zwemmen lukt niet doordat hij bang is van het diepe water en hij zegt zelf dat zijn benen steeds zakken. Hij vindt zwemmen ook gewoon helemaal niet leuk.