Hoe kan je een kind (7 jaar) dat watervrees heeft leren zwemmen?

Mijn zoontje is bang in het zwembad en dat is dus een belemmering om te leren zwemmen. In het diepe gaat hij al zeker niet, hij moet kunnen staan.
Ik denk dat ze het hem op school niet aangeleerd krijgen, wat doen we daar het beste mee? Met ons wil hij meestal ook niet mee naar het zwembad. Het heeft geen zin om te betalen voor extra zwemlessen, want als hij niet durft, zal hij niet meedoen met de rest. Dat is dan letterlijk en figuurlijk het geld in het water gooien.

Weet jij het antwoord?

/2500

Bij kinderen met watervrees is het belangrijk om niet te vroeg te beginnen met zwemles. Wacht daarmee tot het kind zes of zeven jaar oud is, en ga eerst zelf een (paar) keer met je spruit naar het zwembad. Het allerbelangrijkste zit ‘m niet in de zwemslagen, maar in het proberen om je telg vertrouwd te krijgen met water. Samen spelen (een bal overgooien, het kindje rond laten drijven op een ‘mat’) helpt om de allerergste angst te overwinnen. In de bronnen meer tips over o.a. leren drijven, gezicht nat maken en gezicht onderwater.

Bronnen:
http://moeders.nu/kind-met-watervrees-wate...
http://www.ouders.nl/mdiv2005-watervrees.htm

Hoi, mijn zoontje was ook bang (destijds was hij op twee maanden na ook 7), uiteindelijk heb ik hem naar een zwemschool gebracht waar ze extra aandacht aan hem besteedden. Elke zaterdag, sessies van drie uur, kleine groep. Het lijkt vreselijk lang/ondoenbaar, maar het werkt wel. Drie vaste instructrices, heel veel geduld en vooral vertrouwen, ook voor mij! Ze zijn langzaam aan begonnen, echt 1 op 1 lessen (echt leren zwemmen), en heel langzaam aan kwam bij hem het vertrouwen, en daardoor ook de durf. Hij heeft uiteindelijk zijn A en B diploma behaald. Het duurt wel even (bij ons bijna twee jaar), maar het heeft gewerkt!

Ik denk dat het handig zou zijn om nog geen zwemles te nemen maar eerst je kind motiveren. Je kan hem bijvoorbeeld zeggen dat je als hij voor de aller eerste keer het water in gaat dat je hem een zakje snoep ofzo geeft. Eerst moet je proberen om samen met hem het water in te gaan en te spelen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100