Waarom spreekt men altijd over een top 3 en niet een top 4 of top 5?

Het gaat bij wedstrijden en dergelijke altijd over de top 3, maar waarom niet over een top 4 of top 5? Hoe is dit zo gekomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
1.4K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
er zijn maar 3 medailles, niemand zit te wachten op een plak van papier maché

Antwoorden (4)

De oprichter (meneer De Coubertin) van de nieuwe Olympische Spelen in 1896 heeft zich bij het bedenken van het Olympisch muntstelsel laten inspireren door de koperen, zilveren en gouden munten die toen net ingevoerd waren door de Latijnse muntunie.
1. goud is het kostbaarst en staat voor goddelijkheid en macht.
2. Zilver staat voor energie en kracht.
3.brons staat voor enthousiasme en zorgzaamheid.

Zo kennen we dus naast sport ook 3 plaatsen toe in andere zaken. Al is er geen medaille gegeven dan nog is gevoelsmatig een top 3 het beste.
11 jaar geleden
Het getal 3 is bij ons (meestal onbewust) een heel belangrijk getal. Een van zijn eigenschappen is, dat je het nooit hoeft te tellen. Als je ergens drie appels ziet liggen, of drie stenen, weet je meteen dat het er drie zijn. Bij grotere hoeveelheden moet je soms toch even tellen (vier is een randgevalletje). Maar er is een nog belangrijkere achtergrond.

Als baby besta je uitsluitend uit 'ik'. Je hele wereld is honger of vieze luier of slaap. Meer is er niet.
Dan kom je er langzamerhand achter (maar zonder dat op deze manier te beseffen) dat er andere mensen zijn: de mensen die je eten geven, je luier verschonen of je in je bedje leggen. Je ziet dan alleen de mensen met wie je een zekere relatie hebt: 'jij'.
En pas daarna (daar zitten heel interessante psychische processen achter, zoals het besef dat iets wat uit je gezichtsveld raakt nog wel degelijk ergens doorgaat met bestaan) realiseer je je dat er nog anderen zijn met wie je niet op 'dit moment praat': 'hij of zij'.
Ze noemen het in de taal niet voor niks eerste, tweede en derde persoon: 'ik' is altijd 'hier', 'jij' is vlak bij je en 'hij' is ergens anders.
Later doe je hetzelfde foefje nog eens in het meervoud (wij, jullie, zij).

Kortom: met drie heb je zo'n beetje de wereld beschreven. Dat drie daarmee een soort volmaakt getal wordt (in onze hersenen) zie je in allerlei godsdiensten, verhalen en sprookjes terug. De vader, de zoon en de heilige geest. Drie heksen in Macbeth. Drie petemoeien in Assepoester. 'Een molenaar had drie zoons...' Drie kleine biggetjes. Driemaal is scheepsrecht. 'Ik tel tot drie!'

Wat ook grappig is, is dat een driepoot (een stoel, een tafel of een schaal op drie poten) altijd stabiel staat, terwijl iets met vier poten nog wel eens een bierviltje of een zaag nodig heeft om niet te wiebelen.

Kortom: drie is het helemaal!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat de nummer 1 de gouden medaille wint,
De nummer 2 wint zilver,
En tot slot wint de nummer 3 brons.
Daarom spreken ze altijd over de top 3 omdat deze 3 een prijs winnen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer waarschijnlijk doel je op het voetbal in de Nederlandse competitie. Daar wordt veel gesproken over 'de top 3' of de 'traditionele top 3'.

Met beide wordt hetzelfde bedoeld: Ajax, Feyenoord en Psv. Dat zijn in de geschiedenis van het Nederlandse voetbal overduidelijk de 3 meest succesvolle clubs. Ook op dit moment is dat het geval en daarom wordt eraan vastgehouden.